Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Dráma
  • Komédia
  • Akčný
  • Krimi
  • Thriller

Recenzie (3)

plagát

Trojuholník smútku (2022) 

2* - prečo? Boom okolo tohto filmu bol obrovský, no naozaj som sa zasmial iba zopárkrát. Väčšina vtipov v druhej polovici príbehu mi prišla ako keby som sledoval nejaký slovenský rádoby "vtipný" sitcom. Ide o satirickú snahu kritizovať dnešnú spoločnosť, čiže dej je zbytočné hľadať, aj väčšie konflikty, ktoré by boli niečím iným ako zúfalým pokusom nám na ďalšej bizarnej situácii ukázať, akí sú bohatí zlí ľudia. Úprimne, keďže politiku a svetové dianie sledujem dosť, tak ma nič také neočarilo, skôr je to pre ľudí, ktorí to vnímajú po povrchu, tí z toho môžu byť omnoho viacej nadšení a hádam aj v ostrovnej časti prežijú nejakú katarziu. Všetko bolo veľmi doslovné, vysvetľujúce a (pravdepodobne) obhajujúce názory autora na súčasný stav demokratického sveta. Za mňa to však bolo prvoplánové a málo zábavné ako satira. A na drámu to nespĺňalo jej základné parametre.

plagát

K zemi hleď! (2021) 

Určite jeden z najlepších filmov tohto roka. Príbeh veľmi aktuálny či už v rámci zobrazenia populistických politických špičiek alebo aktuálnej ľudskej povrchnosti a plytkosti (viac nás zaujímajú meme obrázky a vzťahy "influencerov" ako reálne problémy). Toto všetko sa podarilo zobraziť na pozadí pomerne jednoduchého a ľahko podaného príbehu o kométe, ktorá môže do piatich mesiacov zničiť našu planétu. Celý čas som sa dobre bavil, herecké výkony hviezdneho obsadenia boli na vysokej úrovni, no príbeh by určite fungoval aj bez nich, akurát by nepriťahoval takúto komerčnú pozornosť. Ani záver nesklamal, no aj tak nejde o žiaden kult či kinematografický zázrak, takže 4 z 5*.

plagát

Matrix Resurrections (2021) 

POZOR OBSAHUJE VIACERO SPOILEROV: Matrix Resurrections, film, o ktorom už nejaký čas počúvame, že ho divák môže buď nenávidieť alebo milovať. Ja som po jeho zhliadnutí nepribudol do ani jednej z týchto "radikálnych" názorových skupín. Na začiatok je nutné poznamenať, že prvou časťou Matrixu som dodnes absolútne fascinovaný. Príbeh, akcia, herecké výkony, bojové choreografie, proste 10/10, obrovský kult. Reloaded a Revolutions sú pre mňa doplnkovými filmami plnými akcie, kde myšlienky načrtnuté v jednotke idú do úzadia a stáva sa z toho boj Vyvoleného za oslobodenie ľudstva spod nadvlády strojov. Aj tam sa dá však nájsť plno dobrých vecí a kultových scén. Nie som kritikom týchto častí a dodnes, keď na nich niekde narazím, rád sa aj k nim vrátim. A čo teda Resurrections? Nuž, zhrniem tu pozitíva, negatíva a veci, čo sa dali urobiť lepšie.   Pozitíva: 1. Neo je herným dizajnérom mega úspešnej hry Matrix - toto bol za mňa prekvapivý, dobovo aktuálny a rozumný nápad. Dávalo to zmysel, žeby mu architekt našiel v Matrixe takéto uplatnenie, čím by zmiatol jeho mozog, ktorý si vlastne nie je istý, či je tak zmagorený z vlastnej hry alebo sa to naozaj stalo a pri jej tvorbe čerpal z reálnych spomienok. 2. Neo a Trinity sú spoločne silnejší ako samostatne - tento nápad mi taktiež dával zmysel. Pri všetkom veľkom, čo Neo kedy robil, mu Trinity pomáhala. Sám bol v podstate iba pri bojoch so Smithom. Ku kľúčovým veciam ho však ona doviedla ruka v ruke. Navyše, aj vzhľadom k ich vyššiemu veku je spoločná spolupráca logickým vyústením. 3. Väčšina nových postáv mi neprekážala - nemôžem povedať, žeby ma svojimi výkonmi ohúrili, ale ani mi vyslovene nevadili. Bugs a nový Morpheus boli navyše tým lepším, čo sa vo filme objavilo. Taktiež aj operátor. Prekážali mi v podstate iba dvaja a tých rozoberiem v negatívach. 4. Ľudské mesto Io - už v predošlých častiach som mal rád pasáže zo Sionu. Bolo fajn opäť nazrieť do ľudského mesta hlboko pod zemským povrchom a ilúziou Matrixu. 5. Návrat Sati, Nioby a Francúza - príjemné oživenie, pričom Sati a Nioba mali aj dejový význam pre štvrtý príbeh. Francúz a jeho kvákanie počas bojov mi neprekážalo a to, že sa z jeho predošlého luxusu stalo to, čo sa stalo mi prišlo taktiež logické. 6. Neo je podozrivý z toho, že so strojmi spolupracuje - veľmi dobrý, no škoda, že nedotiahnutý nápad. Negatíva: 1. Strašne veľa odkazov na predošlé časti - pokiaľ bol Neo ako herný dizajnér Matrixu dalo sa to pochopiť a dopĺňalo to príbeh. Neskôr to už bolo otravné. 2. Trinity ako Tiffany - ufff, toto bol riadny krok vedľa, v rámci ktorého som viac vnímal snahu autorky prejaviť svoj názor na rodinný život a stereotypy vo vnímaní úlohy ženy v spoločnosti, ako dôležitosť pre rozvoj príbehu. Pri dialógu medzi ňou a Neom v kaviarni o tom, že hrala jeho hru a Trinity tam jazdí na motorke, a aj Tiffany skladá motorky, som trpel. Taktiež pri tej úbohej storke o tom, že sa jej partner smial, keď povedala, že sa na Trinity podobá a ona mu chcela rozmlátiť čeľusť. Trinity sa mi v predošlých troch častiach javila ako silná, sebavedomá žena, ktorá keď niečo povedala, tak to dávalo zmysel. Tu som z nej mal pocit, že do nej autorka chcela vniesť to, čo trápi veľa súčasných žien, ktoré si nevedia dať rady so spackaným vzťahom a rodinným životom. A tak to potom aj vyznelo. 3. Otravný architekt - nezachránil to ani Neil Patrick Harris. Architekt pre mňa nemal žiadnu vážnosť. Zaujímavo rozprával chvíľu v dielni u Tiffany (Trinity), no aj tam mi prekážali tie šaškárne okolo toho. Preto bolo pre mňa obtiažne sústrediť sa na obsah jeho prejavu. 4. Trápny agent Smith - toto vôbec nevyšlo. Ak by sme postavu Smitha, ktorý bol v predošlých troch dieloch symbolom zla v Matrixe, teraz úplne vynechali, tak by to príbehu v podstate nijak neublížilo. Tá jedna bitka s Neom nebola dobrá ani ako nostalgia a odbachnúť architekta mohol v závere niekto úplne iný (aj tak to predsa prežil). Smith tam bol navyše, ako príbehovo (hlavný antagonista bol predsa architekt), tak aj v rámci hereckého výkonu. Športové sako a okuliare kúpené z trhov niekde na ulici veľkomesta? To fakt nemuselo byť . Hugo Weaving ako agent Smith v predošlých troch častiach herecky koncertoval a uzurpoval si hlavnú pozornosť aj v rámci monológov či dialógov, aj pri akčných scénach. Tento agent Smith z Wishu mu nemôže ani leštiť topánky. 5. Snaha byť vtipný - to je vlastne vec, ktorá súvisí aj so slabou postavou architekta a neustálym odkazovaním na predošlý Matrix. Tvorcovia sa z nejakého dôvodu snažia byť vtipní a sarkastickí. Zo začiatku to trochu šokuje, vďaka čomu to aj funguje. Neskôr to je otravné a z vtipného sa stáva smiešne, v negatívnom význame slova. 6. Extrémne slabá a neplynulá akcia - nejde mi o zelený filter, ale nie som fanúšikom rýchlych prestrihov pri bojových scénach. To sa v predošlých filmoch nedialo. Tu strih pomáhal prekrývať slabšiu bojovú choreografiu hercov. Škoda, aj tento pevný pilier si tvorcovia sami odpílili a akcia pôsobila veľmi umelo, a pozliepane. A ten záver ako Neo a Trinity len tak visia vo vzduchu? Och môj Boh.   7. Priveľa vecí v deji - Neo ako herný dizajnér, terapie, noví ľudia, ktorí ho chcú dostať späť, architekt s úplne novým zámerom, nové ľudské mesto, agent Smith z Wishu s úplne novým zámerom, popritom rádoby akcia, vysvetľovanie čo sa vlastne udialo, nejaké zvláštne filozofické myšlienky, nejaká snaha o novodobé spoločenské odkazy, zvláštna záchrana Trinity z liahne, "bombastická" naháňačka s botmi, divný koniec a ešte aj odkazy na staré filmy. Bolo toho strašne veľa, film chcel, aby sme sa asi nikdy nenudili, čoho následkom bolo časom nulové napätie. Čo sa dalo urobiť lepšie: 1. Neo ako herný dizajnér - škoda, že sa viac času nevenovalo práve tomuto. Viem si predstaviť, že by mal aj Neo nejakú rodinu, a žeby jeho život herného dizajnéra bol iba nejakým jeho osobným Matrixom, ktorý mu bol vytvorený preto, aby ho odtiaľ ostatní nemohli tak ľahko dostať. A že nažive ho stroje nechali preto, aby nabúrali dôveru v neho ako Vyvoleného, či náhodou teraz nespolupracuje so strojmi, kvôli čomu je ťažké ľudí presvedčiť, aby sa pridali na stranu boja proti strojom - stratili nádej. Vďaka tomu by sa dalo naplno využiť to málo dobrých nápadov, ktoré tvorcovia mali. Neo by mohol postupne mať rôzne vidiny a záblesky, ktoré by naznačovali snahu hŕstky "oslobodených", ktorí ešte zostali verní, hacknúť sa do jeho Matrixu a vyslobodiť ho. 2. Úplne odstrániť postavu Smitha - ako som písal vyššie, bolo to neskutočne zbytočné a k charakteru Smitha dehonestujúce. Reálne v rámci scenára mal iba umelý význam, ktorí si tam tvorcovia pretlačili. Dej nikam a ničím neposunul. Ak ho tam však tvorcovia veľmi chceli mať, tak nemali dávať priestor architektovi, ale Smithovi, ktorý by Neovi tlmočil nové myšlienky a vysvetlenia Matrixu. Jeho existenciu si mohli obhájiť tým, že bol starý program skopírovaný a vylepšený, vďaka čomu ho už teraz nikto (ani Vyvolený) nemôže poraziť. Smith by mal za úlohu "prebudeneho" Nea definitívne zabiť, pretože začal robiť viac škody, ako úžitku a už by sme tu mali zaujímavú zápletku. 3. Viac času v ľudskom meste - myslím si, že toto prostredie, postava Nioby aj podozrenie z toho, že Neo spolupracuje so strojmi malo potenciál na viac. 4. Odstrániť Tiffany - ak nie odstrániť, tak to nejako prekopať, preboha. Chvíľami som mal naozaj pocit, že pozerám nejakú veľmi slabú romantickú komédiu. Trinity mala reálne veľký význam aj v tomto príbehu. To, že ostala nažive, pretože bola nutnou pre život Nea bol dobrý nápad, ale aj jej záchrana sa dala zobraziť uveriteľnejšie a strhujúcejšie. Záver: 50-60%...3* dávam z nostalgie, že sme sa nejakým spôsobom vrátili do sveta Matrixu. Bolo tam zopár dobrých nápadov, bolo tam zopár lepších hereckých výkonov. Príbeh však kríval na obidve nohy, akcia iba na jednu, no to preto, že tú druhú nemala. Škoda. Po druhom zhliadnutí takmer po roku znižujem hodnotenie na 2 *.