Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Dráma
  • Komédia
  • Akčný
  • Animovaný
  • Sci-Fi

Obľúbené seriály (10)

Šogun

Šogun (1980)

Moja literárna srdcovka na plátne, ach... Arigato! V komentári sa dostávam do konfliktu knižnej adaptácie a filmového spracovania. Vieme, že takéto porovnávanie je v mnohých smeroch bezpredmetné, v niektorých prípadoch šialené. Tu sa ale esencia Clavellovej knihy nešťastne(jším spôsobom) míňa s filmovým spracovaním. Vysvetlím. Prvé diely tejto seriálovej minisérie sú dokonalé. Smrdia tým správnym britským „civilizovaným“ dobovým potom a kontrastujú s japonským čistým a brutálnym „barbarstvom“. Znalci knižného príbehu vedia, že srdcom zápletky je Toranaga a jeho politicky orientovaná inteligentná hra. Nuže, scenár sa dejovo zameral na ľúbostnú líniu (Richard je/bol (jebol) herecky odsúdený zostať milovníkom žien. ...). Príbeh sa nám rozvláčnil. Anjin-san už nesmrdí, z Mariko-san sa stáv- to je fuk! Kde sú tie hry, úskoky, logika, psychológia, rozum, predvídavosť, vnímanie...?! Kde ja tá Toranaga-samova stratégia? To bola tá katan(g)a, ktorou ma Clavell pripravil o mužnosť a nadšene som sopránom pišťal pri sledovaní jeho taktiky! Niežeby som presadzoval ignorantský názor FAQ OFF kultúrne rozdiely a bla bla, ale tá Toranagova rozohraná partia založená na intelekte, ktorá ukazovala japonskú oceľovú integritu, vtip a rozum, stavala atraktívny a nadštandardný historicko-fiktívny príbeh. Nemáme/nemali sme/nebudeme tu mať príbehov lásky namraky? Hai! Nebolo by exotickým osviežením mať tu adaptáciu s koncepciou Clavellovho románu? Hai! B.C.B.P.-san, filmový priemysel v takýchto projektoch neráta s publikom, ktoré má nastavené vnímanie na inej, než komerčne atraktívnej(šej) úrovni. Wakarimashta... (Nebolo tam primálo nahých japoniek? Honto!) _____ Spoiler-san. Pointa v Clavellovej knihe príde na poslednej strane (ok, posledných dvoch), ale je podporená stavbou postupov, ktoré sú zásadné a explicitné v celom príbehu. Vo filme na záver narážame na umelo nalepenú „čerešničku“, ktorá v kontexte stráca piliere (vlastne ich ani nemá) a tak šok prichádza nie svojou vynaliezavosťou (pointou), ale cudzosťou. Koniec spoiler-san._____Iné scenáristické nedostatky, ako očividne žiaduce vysvetlenia súvislostí a konania, ktoré sa akosi(hm, hm...) nepodarilo zdôvodniť, sú tu už len nepodstatným dodatkom. To, že Shōgunovi v konečnom dôsledku udeľujem 5 červených vychádzajúcich sĺnk, by malo vypovedať o i tak nadštandardných kvalitách (– takmer všetky aspekty kvalitného snímku, a nepovažujem za potrebné ich tu rozvádzať), a prebojovali tak túto minisériu na vysokú (a poctivú) filmovú úroveň._____Ako by záverom povedal každý inteligentný čitateľ románu, ktorý pochytil čo-to z toho krásneho exotického jazyka – arrivederci, Toranagova maxiHRA končí!