Réžia:
Peter BebjakScenár:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrajú:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (viac)VOD (4)
Obsahy(1)
Adam Krajňák (T.Maštalír) je otcom rodiny i hlavou kriminálnej skupiny, ktorá pašuje cigarety cez slovensko-ukrajinskú hranicu. V kruhu svojich najbližších zohráva nenahraditeľnú rolu starostlivého dôverníka, ale aj zásadového a nekompromisného vodcu, ktorému ani v rozhodujúcich okamihoch nechýba temperament. Pokojné spolužitie dvoch prelínajúcich sa svetov sa však začne otriasať, keď novovybudovaná hranica Schengenského priestoru spôsobí nárast nervozity z nejasnej budúcnosti. A keď jedna z pašeráckych zásielok stroskotá, spustí sa nezastaviteľná lavína udalostí, počas ktorých bude musieť Krajňák spochybniť svoje vlastné hranice, ktoré doteraz odmietal prekročiť. Réžia Petra Bebjaka vnáša do kriminálneho námetu s prvkami trileru nákazlivú iskru, ktorá ho na míle vzďaľuje od obyčajnej žánrovej zábavy, a odhaľuje univerzálny ľudský príbeh zasadený do prostredia, v ktorom sa prelínajú kultúry, zvyky i životy... (Continental film)
(viac)Videá (2)
Recenzie (317)
Slovenský pokus o mafiánský film, který i celkem vyšel, ale musí se říct, že jsou zde prvky, které ho trochu srážejí. Především je to skutečnost, že se někdy nebere příliš vážně, což je škoda, hodilo by se mu mnohem temnější pojetí a místy by nevadilo, kdyby zmizela snaha přiblížit se americkým mafiánským filmům. ()
Tomáš Maštalír sa tu tvári drsne ako šmirgeľ papier a robí ramená ako sa len dá, čo je póza, ktorá mu občas svedčí a občas nie, Emília Vášáryová herecky valcuje nevýraznú Fialovú, dôvod priameho (na rozdiel od ostatných on a Vášáryová nemuseli absolvovať castingy) obsadenia funiaceho šunkohlava Hryca je pri pohľade do kolónky producenti asi každému zrejmý a myslím, že Eugen Libezniuk sa v rámci slovenskej kinematografie konečne typovo našiel. Inak tu však enormne zaujímavý námet o pohnutom dianí v slovensko-ukrajinskom pohraničí, pašeráckych gangoch a ich vzájomnom vybavovaní si účtov bohužiaľ zostal nevyužitý, rýchlo stratil iskru a zovšednel. Zručnejší filmár by z toho dokázal vytĺcť omnoho viac... ()
Rakovina mieri do Rakúska a niektorí šťastlivci pod hladinu. Čiara kolíše jednotlivými scénami medzi hranicou celkom solídnej krimi, no na druhej strane miestami pripomina klasický podpriemerný slovenský film. Slováci totiž pašujú nie len tabak a drogy, ale občasne vykrádajú zahraničné filmy bez známky snahy o vlastnú originalitu (v niektorých scénach sa zbytočne tlačí na pílu a efekt drsnosti sa vytráca). A teraz k tým pozitívam. Hudba skvelá, kamera slušná, príbeh s Arčim poučný a niekoľko lacných a vulgárnych vtipov, ktoré vás ale pobavia. A pri scénke so zviazaným Maštalírom v aute mi aj padla sánka. ()
║Rozpočet €1,310,000║Tržby Celosvetovo $2,122,000▐ Rok 2017 zažíva taký kino boom ohľadne Slovenských filmov, hlavne tých kde sa riešia politické - korupčné, prevádzačské, pašeráctvo a mafiánske praktiky. Môžem povedať, že na naše pomery ide o slušnú prácu ale stále plávajúcu len v tých priemerných vodách. V určitých úsekoch ide o dosť slušnú prácu ale na celý rozsah to aj tak nestačí, prekvapí až samotný záver kde dej začne konečne niekde smerovať a gradovať. Nečakane sa tu režisér aj pohrá z dôvtipom a snovým zvratom. /videl v kine: 60%/ ()
„Láska moja, kraj môj drahý, tu sme boli chlapci malí. Raz ma nájdeš pod tou hlinou, letia vtáci nad krajinou.“ Ak aj nie rovno najlepší, tak určite jeden z najlepších slovenských filmov od deväťdesiateho tretieho. Perfektná, skúsená ruka režiséra, ktorý veľmi dobre vedel, čo robí, čo chce a že si to s takým sebavedomým produkčným krytím a kvalitným scenárom môže dovoliť (viď. scény sexu a nadávok, kedy najčastejšie poznáte, či je filmár prirodzený alebo to len hrá). Scenár sa vzácne vydaril, je plný silných momentiek (návšteva mafiána v kuchyni, prsty) a prepracovaných postáv. Mimoriadne ma však potešili i skvelé dialógy a hlášky, ktoré sú občas veľmi vážne a výstižne tnú do živého. A hneď nato sú fakt poriadne vtipné („Vravel si, aby som do toho jeb*l.“ – „Ale nie aby si to roz*ebal. Svieti tam aspoň to svetielko?“ – „Hm. Nie.“ – „No tak si to fakt rozj*bal.“ alebo „To ktorý ko*ot písal?“ – „Ja.“ – „Myslel som si.“). Škoda, že sa neurobil väčší running gag zo „Si ko*ot?“ – toto ak by vo filme zaznelo o dva tri razy navyše, je to behom týždňa kultové. Scenárista sa vyžíva vo vydarených, dlhých, slovných konštrukciách, ktoré v divákovi dlho rezonujú (mrazivý Vášáryovej monológ o manželovi, z ktorého vám zlezie koža z tváre alebo Maštalírov preslov o psovi, ktorý za ňou pravdupovediac moc nezaostáva). Oceniť musím aj pôsobivú pohraničnú výpravu (kameňolom, hlboké lesy) a iné „technické“ veci, ako je napríklad Žiaranova kamera, či ústredná pesnička od IMT Smile a Ondreja Kandráča o sokoloch. V neposlednom rade je tu silné posolstvo o tom, ako to na Slovensku chodí. Za jediný výraznejší mínus (aj to čisto subjektívny) by som označil snáď len občas haprujúcu logiku (týpek má morálny problém s pašovaním drog, ale ak ho naštvete, v pohodičke a bez výčitiek svedomia vám vlastnoručne odstrihne prsty) a relatívne poslabšie finále, SPOILER ktoré je také typicky slovenské: namiesto poriadnej akcie postavy pochmúrne hľadia do zasnenej kamery a nechajú sa len voľne, neaktívne voľne unášať SPOILER. Cinemax Trenčín 2017 ()
Galéria (67)
Zaujímavosti (23)
- Původním představitelem Adama Krajňáka měl být Alexander Bárta. V rámci první fáze natáčení s ním vzniklo několik scén. Po pauze vynucené nedostatkem financí musel být z důvodu nedostatku času přeobsazen. (klukluka)
- Za prvý týždeň videlo film v kinách viac ako 110 000 divákov, pričom len počas prvého dňa na Slovensku bolo naň 16 423 divákov. (_Jimmy_)
Reklama