Réžia:
Peter BebjakScenár:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrajú:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (viac)VOD (4)
Obsahy(1)
Adam Krajňák (T.Maštalír) je otcom rodiny i hlavou kriminálnej skupiny, ktorá pašuje cigarety cez slovensko-ukrajinskú hranicu. V kruhu svojich najbližších zohráva nenahraditeľnú rolu starostlivého dôverníka, ale aj zásadového a nekompromisného vodcu, ktorému ani v rozhodujúcich okamihoch nechýba temperament. Pokojné spolužitie dvoch prelínajúcich sa svetov sa však začne otriasať, keď novovybudovaná hranica Schengenského priestoru spôsobí nárast nervozity z nejasnej budúcnosti. A keď jedna z pašeráckych zásielok stroskotá, spustí sa nezastaviteľná lavína udalostí, počas ktorých bude musieť Krajňák spochybniť svoje vlastné hranice, ktoré doteraz odmietal prekročiť. Réžia Petra Bebjaka vnáša do kriminálneho námetu s prvkami trileru nákazlivú iskru, ktorá ho na míle vzďaľuje od obyčajnej žánrovej zábavy, a odhaľuje univerzálny ľudský príbeh zasadený do prostredia, v ktorom sa prelínajú kultúry, zvyky i životy... (Continental film)
(viac)Videá (2)
Recenzie (317)
Veľmi rozpoltený film, čo je veľká škoda, pretože Bebjak každú polohu svojho diela celkom slušne zvláda. Takže najskôr tu máme gangsterku s hláškami za hláškou, takmer skoro ako od Ritchieho a je to vtipné. V druhej polovici tu máme maximálne vážnu drámu, až tragédiu priam antických rozmerov. To zvláda Bebjak tiež solídne. Lenže keď to zlúčime do jedného celku, tak tento dvojaký prístup sa začne biť. Ako mám brať vážne to, čo vidím v druhej polovici, keď si hneď na to spomeniem na nejaký suchý fór zo začiatku? Možno to nikomu ani prekážať nebude, len na mňa to tak bohužiaľ subjektívne pôsobilo. Inak lokácie, atmosféra a herci sú OK. Potenciál stať sa hitom leta a jesene na Slovensku Čiara rozhodne má. ()
"Východné Slovensko" je široký pojem, ktorý geograficky nepostačuje. Každý, kto sa v problematike orientuje, dobre vie, že východné Slovensko sa delí ďalej. Blízky východ (Poprad, Spiš), Stredný východ (Košice, Prešov až po Michalovce a Humenné), no a najzaujímavejší Ďaleký východ (Snina, Sobrance, Čierna nad Tisou). Tak vitajte na Ďalekom východe. Prirovnávaniu s Kusturicom veľmi nerozumiem, toto je niekde úplne inde. Zase až taká exotika to proste byť nemôže a ani nie je. Skôr šedá alkoholická rutina. K autentickosti chýba už len východniarske gadžovanie, ktoré tu tvorcovia prudko zanedbali. Ak poznáte ľudí zo Sobraniec, viete, že ich nákazlivý prízvuk sa na vás nalepí po piatich minútach rozhovoru. Zuzana Fialová už asi zabudla na svoje tatranské korene a ani ona sa na hútorenie nezmohla, takmer som od nej čakala blavácky akcent. Ale inak bez chyby a jeden z najlepších slovenských filmov. ()
„Láska moja, kraj môj drahý, tu sme boli chlapci malí. Raz ma nájdeš pod tou hlinou, letia vtáci nad krajinou.“ Ak aj nie rovno najlepší, tak určite jeden z najlepších slovenských filmov od deväťdesiateho tretieho. Perfektná, skúsená ruka režiséra, ktorý veľmi dobre vedel, čo robí, čo chce a že si to s takým sebavedomým produkčným krytím a kvalitným scenárom môže dovoliť (viď. scény sexu a nadávok, kedy najčastejšie poznáte, či je filmár prirodzený alebo to len hrá). Scenár sa vzácne vydaril, je plný silných momentiek (návšteva mafiána v kuchyni, prsty) a prepracovaných postáv. Mimoriadne ma však potešili i skvelé dialógy a hlášky, ktoré sú občas veľmi vážne a výstižne tnú do živého. A hneď nato sú fakt poriadne vtipné („Vravel si, aby som do toho jeb*l.“ – „Ale nie aby si to roz*ebal. Svieti tam aspoň to svetielko?“ – „Hm. Nie.“ – „No tak si to fakt rozj*bal.“ alebo „To ktorý ko*ot písal?“ – „Ja.“ – „Myslel som si.“). Škoda, že sa neurobil väčší running gag zo „Si ko*ot?“ – toto ak by vo filme zaznelo o dva tri razy navyše, je to behom týždňa kultové. Scenárista sa vyžíva vo vydarených, dlhých, slovných konštrukciách, ktoré v divákovi dlho rezonujú (mrazivý Vášáryovej monológ o manželovi, z ktorého vám zlezie koža z tváre alebo Maštalírov preslov o psovi, ktorý za ňou pravdupovediac moc nezaostáva). Oceniť musím aj pôsobivú pohraničnú výpravu (kameňolom, hlboké lesy) a iné „technické“ veci, ako je napríklad Žiaranova kamera, či ústredná pesnička od IMT Smile a Ondreja Kandráča o sokoloch. V neposlednom rade je tu silné posolstvo o tom, ako to na Slovensku chodí. Za jediný výraznejší mínus (aj to čisto subjektívny) by som označil snáď len občas haprujúcu logiku (týpek má morálny problém s pašovaním drog, ale ak ho naštvete, v pohodičke a bez výčitiek svedomia vám vlastnoručne odstrihne prsty) a relatívne poslabšie finále, SPOILER ktoré je také typicky slovenské: namiesto poriadnej akcie postavy pochmúrne hľadia do zasnenej kamery a nechajú sa len voľne, neaktívne voľne unášať SPOILER. Cinemax Trenčín 2017 ()
,,LUCIA POVEDALA 4 KRÁT DO R*TI A 1 KRÁT DO P*ČE." __ ,,Čiara" sa dostala do môjho povedomia ešte v čase jej nakrúcania, keď o tom informovala v správach RTVS a už vtedy som si vravel, že na poli súčasnej prevažne komornej kinematografie by mohlo ísť o ojedinelý počin s nevšedným, dosiaľ nespracovaným námetom. Keď sa ,,Čiara" na slovenské pomery stala v kinách kasovým trhákom, dostal som sa k nej aj ja, ale ku jej sledovaniu som sa nevedel dokopať až do vyhlasovania ,,Sĺnk v sieti", kde bola jednoznačným favoritom. (Osobne mňa mrzí neúspech ,,Špiny".) Aj tento komentár píšem až mesiac po jej pozretí a jednotlivé kľúčové scény dlhšie lovím v pamäti. Keďže už bolo napísané mnohé, žiada sa mi - najmä pre seba samého - poznamenať, že herecké výkony Maštalíra a Hryca boli veľmi uspokojivé, dialógy sa pokúsili krotiť vulgarizmy a prišlo aj na zbytočné zábery nahoty, ktoré z môjho pohľadu nepomohli ku väčšej reálnosti rozprávania. Zvláštnu kapitolu potom tvorí pieseň ,,Hej Sokoly", ktorá pomohla ku masívnej propagácii filmu. Tá pre mňa nebola žiadnou novinkou, keďže ju poznám z rôznych, aj pôvodných ľudových verzií; o to viac k nej cítim averziu keď viem, že nejde o nič nové pod slnkom, ako by sa mohlo zdať. Nahliadnutie do slovensko-ukrajinského pohraničia však bolo sondou do absurdne bizarného sveta pripomínajúcim skôr Balkán ako našu vlasť, ktorú poznám z pohľadu Bratislavčana. Predovšetkým zo dve nepodstatné scény s ružovým mercedesom potrhujú mentálnu inakosť a svojráz kraja, ktorý ma už dlhšie láka navštíviť. Dielo svojím spracovaním nekomerčne divácke. (3386. hodnotenie, 209. komentár k filmu) ()
Pašerácký krimi-thriller, který obstojí i v širším evropském kotnextu, což je v rámci žánru v českých a slovenských podmínkách ojedinělý jev. Bebjak si sem tam vypomohl klasickým motivem z mafiánských filmů, takže tu máme třeba vařícího gangstera, ale není tu nic, co by působilo jako laciná kopírka. Naopak film se může spolehnout na specifičnost prostředí na slovensko-ukrajinské hranici krátce před vstupem do Schengenského prostoru, syrovou atmosféru a velmi solidní kameru. Mimochodem přirovnání k Balkánu tu není tak úplně od věci. Obstáli i herci. Maštalír má správnou postavu i odpovídající charisma a Emília Vašáryová i tady dokazuje, že je tou talentovanější sestrou. Výhrady mám jen k samotnému konci, který měl přijít o pět minut dřív. Všechno ostatní už bylo navíc. Ale to je jen drobná vada na kráse. Bebjak prostě umí. 85% ()
Galéria (67)
Zaujímavosti (23)
- Ukrajinskému štábu z Kyjeva trvala cesta vlakom do Bratislavy 2 dni. Kamiónu s technikou táto cesta trvala viac než 4 dni. Pri prechode slovenského tímu na Ukrajinu sa kamión s technikou zdržal na hraniciach 8 hodín, pri ceste späť až 10 hodín. Na colnici bolo treba spísať vyše 30 stranový dokument, ktorý obsahoval zoznam všetkej techniky, ktorú prevážali cez hranice. (WalterIK7)
- Emília Vášáryová (Anna Krajňáková) a Andy Hryc (Peter Bernard) boli tvorcami filmu oslovení a obsadení priamo, všetky ostatné postavy sa obsadzovali na základe castingov. Castingy na ukrajinských hercov prebehli v Kyjeve. (Karamanlis)
- Film Čiara mal rozpočet 1,3 milióna eur a producentka Wanda Adamík Hrycová zháňala prostriedky na jeho financovanie tri roky. (Karamanlis)
Reklama