Posledné recenzie (503)
Wonka (2023)
Moderná muzikálová rozprávka o tom ako sa dá vyriešiť korupcia, monopol a otroctvo dobrosrdečnosťou, cieľavedomosťou a predajom na neregulovanom voľnom trhu (:D). Zrejme to takto autori scenára nemysleli na prvú signálnu, ale každopádne sa mi celý film opakovane vynárala otázka: Nedrbe im už v tom súčasnom Hollywoode? Akoby sa vo WB hrali na súčasného Disneyho. Natočené je to síce obstojne, aj keď ten pestrofarebný CGI festival nemusím, možno by Wonka zaslúžil i 3 hviezdičky, ale už len pre ten priblblý scenár dám menej.
Tichý záhradník (2022)
Typický Schraderov námet. Muž s prísnymi pravidlami sebakontroly, ktoré majú potlačiť jeho temnú minulosť pracuje v zdanlivo banálnom prostredí, ktoré namiesto dojmu každodennosti skôr otvára otázky o ľudskej neslobode v súčasnej spoločnosti, o sociálnych deviáciách a iných extrémoch. Krehký asketizmus ústrednej postavy naruší príchod ženy, či inej postavy, takisto s komplikovanou minulosťou, ktorá v ňom vzbudí pocity a túžbu ochraňovať a pomôcť, čo v kombinácii so spomenutými faktormi v konečnom dôsledku vedie k nevyhnutnému násilnému konfliktu. K tomu zaujímavy voice-over, (neo)noirová zápletka, jednoduchý pomaly plynúci dej, presná minimalistická réžia a máme tu ďalší skvelý Schraderov filmový počin.
Dekameron (1971)
Na rozdiel od Pasoliniho Kytice z tisíc a jednej noci v Decamerone jednotlivé príbehy nie sú nijak prepojené, dokonca mnohokrát zachytia len fragment pôvodnej poviedky a nedopovedia ju. Neviem, či by som filmu rozumel, keby som nečítal predlohu. Napriek tomu predstavuje Decameron celistvejší a celkovo zmysluplnejší celok - po príbehovej i metaforickej stránke - ako Kytica. Nuž, zrejme je vhodnejšie, keď autor interpretuje dielo z vlastného kultúrneho prostredia a neutápa sa v "exotických" metareprezentáciách.