Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Dráma
  • Komédia
  • Akčný
  • Krimi
  • Horor

Obľúbené filmy (10)

Občan Kane

Občan Kane (1941)

Jeden z najlepsich filmov vsetkych cias- to je Citizen Kane, dovolim si tvrdit. Preco? Rozoberiem v tomto komentari. Pochopitelne perfektny scenar, Wellesovi niet v tomto co vytknut. Film ma porusenu chronologiu filmovych postupov, uvod filmu posobi na divaka ako dokument, k tomu uzasne prechody zaberov a ich prelinanie, vyborna je praca s kamerou. Styl rozpravania ustrednej dejovej linie je z uhla pohladu roku 1941 absolutne novatorsky. K tomu mozeme pripocitat skvele herecke vykony : Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore .... Okrem hereckych vykonov treba vyzdvihnut pracu kamery z roznych uhlov, hlbku obrazu, nasvietenie scen - prakticky vsetko, co som vymenoval, je genialne. Teraz aj par slov k hlavnej postave Charlesa Foster Kane-a. Obcan Kane je mystifikacny a strhujuco nakruteny film o sialenom manipulativnom medialnom magnatovi v podani skveleho Orsona Wellesa. Na film sa mozno pozerat ako na mrazivu cestu do duse podivinskeho miliardara, ktory rozpravkovo zbohatne /riadi 37 novin, 2 syndikaty ..../ a ktory postupne ustupuje z mladickych idealov pod vplyvom penazi a moci, kde na stare kolena sa stava nesurodym, samolubym, arogantnym clovekom, ktory je vsetkymi nenavideny. Mame tu nadcasovy pribeh tragickeho osudu cloveka posadnuteho mocou. Pribeh, ktory funguje roku 1941, bude fungovat aj v roku 2011 a urcite aj 2101. Charles Foster Kane /Orson Welles/ sa snazi najst lasku, a ked sa mu nedari, vynucuje si ju svojim spravanim sa a peniazmi. Tuzi sice po uznani a laske, ale ide na to z uplne spatneho konca. Nakoniec sa jeho citova chladnost a neschopnost dat lasku zmeni na jeho prekliatie. A tato ustredna myslienka je vo filme velmi silna a nadcasova. 100 %

Sunset Boulevard

Sunset Boulevard (1950)

Film o pravej odvratenej stranke Hollywoodu alebo demonicka Norma Desmond v plnej nadhere a hroze. Presne o tomto a o mnohom dalsom je Wilderov film Sunset Boulevard. Lenze ako zacat komentar, to je najtazsie. Filmu dominuje v prvom rade demonicka, dabelska, uhranciva a Dokonala Gloria Swanson ako filmova Norma Desmond. Doprevadzaju ju skvele herecke vykony Williama Holdena, Erich von Stroheima a Buster Keaton. Genialny reziser Wilder v tomto filme rozvija mrazivy a nadcasovy pribeh o odvratenej strane Hollywoodu, paci sa mi Wilderove pomale rozvijanie motivov a nasledne pomale utahovanie slucky okolo krku scenaristu Gillisa. Dokladne su prepletene pracovna a milostna linia scenaristu a Normy Desmond. Scenarista Gillis je sam osebe neuspesny, jeho scenare sa nepredavaju, ma financne problemy, problemy s platenim najomneho .... Preto prijal ponuku Normy Desmond, aby sa vyhol tazivej zivotnej situacii. Preco ho nakoniec Norma zavrazdila? Prekrocil hranicu, vstupil do sveta Normy Desmond, do sveta minulosti, zaslej a stale udrziavanej slavy, do sveta vyfantazirovaneho Normou Desmond. Vstupil do sveta, v ktorom neplatia klasicke pravidla okoliteho sveta, ale kde platia pravidla, ktore nadiktovala Norma Desmond. Svojimi vyrokmi ublizil jej dusi a niet nic desivejsie, ako tajomne zakutia ludskej duse. Najlepsia scena sa odohrala na konci filmu, ako Norma Desmond schadzala dole schodmi : "Vidite, to je muj zivot. Vzdycky bude. Nic jineho neexistuje. Jen my, ty kamery a ti bajecni lide tam ve tme" Aneb dalsi vyrok Normy Desmod hovori sam za seba : "Ja jsem Velka. To filmy jsou male" Posolstvo filmu by som zhrnul asi takto : Zo slavnej minulosti sa vecne zit neda, nech je akokolvek zasadna. Film Sunset Boulevard moze kludne konkurovat Wellesovmu Obcan Kane-ovi. 100 %

Život je krásny

Život je krásny (1946)

Krasny a naivny je vianocny filmecek It´s a Wonderfull Life. Scenar bez chyby, k tomu oslnive herecke vykony /najma moj oblubenec Stewart ..../ a to vsetko pod taktovkou genialneho rezisera Franka Capru. Zaroven je tento film aj odpovedou Franka Capru na noiry 40. rokov. Po natoceni film nebol prijaty hned kladne, absolutnou klasikou sa stal az neskor, po X rokoch. Odporucam pozriet kazde Vianoce. Scena na moste je kultova dodnes a podla mna uz vosla do dejin kinematografie. Zo vsetkeho ma najviac dostal koniec filmu. Tento filmecek pravom patri do zlateho fondu svetovej kinematografie. 100 %

Terminátor 2: Deň zúčtovania

Terminátor 2: Deň zúčtovania (1991)

Terminator 2 Judgment Day je spolu s Matrixom, 2001 Space odyssey, LOTR-om/Lord of the Rings/ jeden z najlepsich sci -fi filmov, ake boli natocene. Zaporne stranky filmu skoro neexistuju a ak, tak su zredukovane na minimum. Reziser James Cameron tu vladne skusenou rukou, skusenosti nabral uz z predchadzajucich filmov /Terminator 1, Abyss ..../. Vysoke hodnotenie davam aj za temnu a hutnu atmosferu/temna vizia nuklearnej vojny/, ktora sa dala takmer krajat. Akcne sceny su natocene skusenou reziserskou rukou a posobia maximalne vierohodne /nahanacka tahaca s motorkou, akcia v budove Cyberdine systems..../, film ma dalej kvalitny scenar, vyborneho zaporaka /T 1000 a jeho metamorfozy v podani skveleho R. Patricka/. Film nestraca tempo ani v neakcnej casti. Treba pochvalit aj strhujuci dej, skvelych hercov /Schwarzenegger, Linda Hamilton ..../ a vybornu hudbu. Proste vizualne orgie, 100 %

Goldfinger

Goldfinger (1964)

Najlepsia bondovka je pre mna doposial urcite nesmrtelny a nadcasovy Goldfinger. Goldfinger je tvrdy, drsny film, ale je zaroven aj neskutocne inteligentny, ba dokonca genialny. Reziser Guy Hamilton nam v tomto filme serviruje vsetko, co je treba k agentovi 007 : spionaznu atmosferu, vyhravky pana Q /Desmond Llewelyn/, auto Aston martin, skvely zaporak Gert Frobe a. k.a Goldfinger a jeho pomocnik Oddjob, Sean Connery, bondgirl Honor Blackman. Okorenene perfektnym scenarom - kradez zlata z Fort Knox, paradoxne Goldfinger nechce ukradnut, ale radioaktivne zamorit, cim niekolkonasobne stupnu jeho vlastne zasoby zlata. Vykreslene realie Fort Knox potesia, a aj par akcnych scen - to je uz len takou ceresnickou na torte. Plus ten dolezity fuckt, ze dobro zvitazilo nad zlom - to kaze v zivote aj taky obstarozny mentalny invalid ako som ja. Nesmrtelny film a najlepsia bondovka - vdaka tomuto filmu som sa stal fundom celej serie. 100 %

Kam orli nelietajú

Kam orli nelietajú (1968)

Perfektny spionazny film Where Eagles Dare s mojim oblubencom Richard Burtonom /Kleopatra/ na cele, ktoremu uspesne sekunduje mlady Eastwood /dolarova trilogia Sergia Leoneho/. Najprv musim vyzdvihnut uzasnu spionaznu atmosferu, ktora je uspesne popretkavana drsnymi akcnymi scenami. Scenar napisal Alistair McLean a je poznat, ze si dal na nom zalezat. Vyborne funguje uz len to, ze divak je rovno vhodeny do deja, kde reziser Brian G. Hutton zneistuje divaka tym, ze nepozna postavy a ich motivy. Zneistenie funguje o to lepsie, ze divak nevie, kto je agent nacistov, kto je agent Spojencov a kto dvojity agent, vysvetlenie sa mu dostane az neskor. Brian G. Hutton tak presne vie, kedy ma nastat zlom v dejovej linii, aby si to divak v hlave zrovnal. Prameni z toho pocas prvej 1,5 hodiny filmu prijemna nervozita, lebo divak nema sancu dozvediet sa, kto je kto .... Ustredna dvojica Burton -- Eastwood je perfektne zohrana, nepotrebuju sa predvadzat lacnym zmykanim medziludskych vztahov, alebo tlachanim o emociach .... take nieco tu nema sancu. Proste Burton zaveli, Eastwood vykona, prisna logika a racionalizmus.... nadhera. Zaver filmu tvori asi hodinovy akcny masaker, v ktorom sa divak nebude nudit ani chvilu - vybuch strieda vybuch, nicia sa stroje vo velkom, proste destrukcny masaker na urovni. Burton ako hlavna hviezda dostal pochopitelne viac priestoru aj v tomto akcnom extreme. Nadhera : 100 %

Kladivo na čarodějnice

Kladivo na čarodějnice (1969)

"SKRZE ZENU PRISEL NA SVET HRICH. ZENA JE HRICH, LUNO ZENY JE CESTA DO PEKLA. VSECHNO SE DEJE Z TELESNE ZADOSTIVOSTI, KTERA JE U NICH NENASYTNA". Reziser Otakar Vavra sa predviedol v plnej nadhere so svojim Kladivom na Carodejnice. Film Kladivo na Carodejnice nie je protikrestansky film. Jeho posolstvo znie : varovat pred panmi z Edelstadtu, ktori ziju v kazdej dobe. Aj tej nasej. A pruser nastava vo chvili, ked takito ludia dostanu vdaka nejakej ideologii /fasizmus, stalinizmus, komunizmus..../ "spravodlivost" do ruk. Film je o tom, ako si Pan Boblig z Edelstadtu /v podani skveleho Smerala/ zacal riesit svoje mindraky, fobie a komplexy brutalnym terorom a silenym vrazdenim. Disponoval takmer neobmedzenou mocou "svatej inkvizicie", ktoru mu poskytla RKC. Ostatni sa mohli len bezmocne prizerat. Z tohto uhla pohladu je fim nadcasovy, s kopou skvelych hercov - Smeral /Cintamani a Podvodnik/, Romancik /Kapitan Dabac, Volanie Demonov, Na pochode sa vzdy nespieva/, Valentova, Obermaierova, Maciuchova atd atd. Vyborna bola aj stara dama Lola Skrbkova v roli starej zobracky. Ako sa vo filme spomina, ide o sumperske carodejnicke procesy v rokoch 1678 - 1695. O tie vsak az tak v skutocnosti nejde. Vavru inspiroval monstrproces so Slanskym, a teda ceskoslovenske monstrprocesy 50. rokov a Balsaja Cistka v ZSSR rokov 1937 - 1938. Preto priesak scenaru Kladiva .... do reality je az desivo realny. Podla mna Je to -- najlepsi Vavrov film -- najdepresivnejsi film z nasich koncin -- jeden z najlepsich ceskoslovenskych filmov /spolu so Spalovacom Mrtvol/. Pre mna film, ktory ma navnadil sledovat kinematografiu byvaleho Ceskoslovenska. 100 %

V zajatí rýchlosti

V zajatí rýchlosti (2005)

Jeden z najlepsich filmov s oslnivym hereckym koncertom mojho najoblubenejsieho zijuceho herca : Anthony Hopkinsa. Pozitivny filmecek o tom, ako sa este stale oplati ist za svojim snom, a o tom, ze ludskost este nevymizla. 100 %

Kleopatra

Kleopatra (1963)

Genialny historicky velkofilm, v ktorom hraju moji dvaja oblubenci : Richard Burton a Elizabeth Taylor. Pribeh sa odohrava na konci rimskej republiky, kedy Gaius Iulius Caesar /100 -- 15. marca 44 pred Kristom/ zacal vladnut ako diktator rodiacemu sa Imperiu Romanu. Filmu vladne krasna Kleopatra /Elizabeth Taylor/, mimoriadne zaujimave lokality, kulisy, vyborne dialogy nielen o politike, a vyborni herci. Film bol dovtedy najdrahsim filmom vsetkych cias /predbehol ho az James Cameron so Svojim Terminatorom 2 -kou/ a stal neuveritelnych 44 milionov USD. Kto ma rad oslnive herecke vykony, ktore mu film plnym priehrstim poskytuje, je presne na spravnom mieste. Trochu zamrzi absencia akcnych scen, ale to tu nie je az tak podstatne. Co je podstatne, je cela monumentalnost a epickost filmu. Pre mna najlepsou scenou bol prichod Kleopatry do Rima, to bolo nieco neopisatelne. Taku okazalost a nadheru raz v zivote zazit a umriet. 100 %

Počiatok

Počiatok (2010)

Inception v rezii Nolana je vizualne prepracovany nadherny film. Pokial minula dekada mala Matrix, tato dekada ma Inception, a je to len dobre. Hranice dokonalosti sa tu buraju a dosahuju sa hranice geniality, kde by aj taky Orson Welles mal veru co zavidiet. Paci sa mi, ze dejova linia je mnohovrstevnata /tusim 5 vrstiev/, ktora je pre bezneho divaka len tazko stravitelna a pochopitelna obsahujuca mnozstvo informacii. Aj ked sa osobne povazujem za narocneho divaka /Sunset Boulevard, Obcan Kane a podobne chutovky milujem/ sam som mal co robit, kym som pochopil pointu a podstatu Inception. Hudba Hans Zimmera je dokonala, k tomu prepracovane triky, originalne snove a akcne sceny, emocionalny naboj a na zaver aj moment prekvapenia, pri ktorom som doslova vyletel z gaucu. Herecke vykony su skvele, hlavne vyzdvihujem Cotillard a Ellen Page, co su skvele herecky. Aj ked osobne som doteraz DiCapria neuznaval, musim uznat, ze herecky talent ma. Aj stara herecka garda je tu zastupena Michelom Caine-om /Italian Job 1969/. Paci sa mi, ze dramaticky pribeh je vhodne odlahceny vtipnymi hlaskami, ale v prvej polovici filmu sa dost zbytocne keca. Keby tuto prvu polku Christopher Nolan zostrihal aspon o 15 - 20 minut, nic by sa nestalo a na nadhere filmu by sa to aj tak neodrazilo. Nuz tazko mi koncit, mohol by som vypisovat superlativy k Inception este cele hodiny, ale uvedomujem si, ze do jedneho komentara je tazke vtesnat celu dejovu liniu, reziu, strih, herćov, herecky a chyby vymenovat, ktore ma objektivne kazdy film. Zhrniem to asi takto : Christopher Nolan filmom Inception posuva hranice ludskych moznosti a chapania a to sa mne z principu paci : 100 %