Reklama

Reklama

Najsledovanejšie žánre / typy / pôvody

  • Dráma
  • Akčný
  • Komédia
  • Horor
  • Krimi

Obľúbené filmy (10)

Psycho

Psycho (1960)

Je zcestné hodnotiť Psycho ako zástupcu nejakého žánru alebo ako film, pri ktorom sa divák bál do miery niekoľkých hviezdičiek. Psycho si zaslúži byť hodnotené ako ukážka možností filmárskeho umenia. Ako ukážka géniálnej kreativity Alfreda Hitchcocka. A touto cestou sa dá dospieť iba k jednému - Psycho nie je film, je to nadfilm. Najprv je ono, až potom sú filmy, hodnotiteľné nejakými hviezdičkami podľa toho, nakoľko sú vydarené. ___ Predstavme si, že štetec maliara má X možností pohybu, sklonu k plátnu, intenzity dotyku s plátnom. Svoje možnosti má tiež filmová réžia, práca s filmovými postupmi a divákom. Hitchcock si týchto X možností, s ktorými dovtedy pracovali ostatní tvorcovia, skrotil, s úsmevom si s nimi zažongloval, a vytvoril novú paletu možností XYZ. Filmárčina je veda. Kto a kedy sa stane väčším filmovým vynálezcom, než bol on?

Apokalypsa

Apokalypsa (1979)

Apocalypse Now je veľmi ťažký existenciálny film, ktorý vám na pár dní zaťaží žalúdok a donúti vás premýšľať nad tým, čo ste to videli. Depresívna plavba naprieč rozhorúčeným peklom. Od iných vojnových filmov sa líši tým, že zlo, ktoré vojna stelesňuje, tu nevidíme, ale ho cítime. A i keď nás nepríjemne bolí a zaťažuje, nedokážeme sa mu otočiť chrbtom. Hypnotické, dych berúce dielo.

Tiger a drak

Tiger a drak (2000)

"Žiaden rast nie je bez pomoci, žiaden čin nie je bez odozvy a žiadna túžba nie je bez obmedzenia. Svet je plný tigrov a drakov." Prvé zhliadnutie bolo aklimatizačné, plné údivu a miernej neistoty. Druhé bolo prijatím pravidiel, na ktorých stál dovtedy nevidený filmový svet. A tretie až piate boli najduchovnejším a najdojímavejśím emocionálnym zážitkom, aké som kedy prežil pred filmovým plátnom. Ale skôr než filmom, je Tyger a drak epickou filmovou básňou, ktorú môžem pozerať stále dokola a ktorá, podobne ako dobrá hudba, nikdy nestratí nič z pôsobivosti. Ang Lee uchopil motívy nenaplnenej lásky, zrady a zodpovednosti a zasadil ich do sociálne neutrálneho, duchovne čistého prostredia, v ktorom im mohol dodať dovtedy nevídané rozmery. Scéna "Premárnil som celý svoj život..." vo mne bude rezonovať naveky.

Schindlerov zoznam

Schindlerov zoznam (1993)

Čo o ňom napísať, keď nechcem zase iba sucho vytahovať všetky superlatívy a priraďovať ich ku každej jednej jeho filmárskej zložke? Welles má Občana Kanea, Coppola Kmotra, Kubrick Vesmírnu odyseu a Spielberg Schindlerov zoznam. Amon Goethe Ralpha Fiennesa je personifikáciou úpadku ľudského ducha, zodpovedného za najväčšiu tragédiu našich dejín. Soundtrack Johna Williamsa je vrcholom súčasnej filmovej hudby, kameraman Janusz Kaminski je pre mňa - milovníka čiernobielej kompozície - modlou, a vyhladenie krakovského gheta jednou z najhrôzostrašnejších scén, aké som kedy videl vo filme. Steven Spielberg si týmto film splnil poslanie, pre ktoré sa stal režisérom. A ja by som si každý záber z neho najradšej zarámoval a prial si, aby som mohol vrátiť čas a zabrániť tomu, o čom vypovedá.

Frankensteinova nevesta

Frankensteinova nevesta (1935)

Bride of Frankenstein je naj(lásky-k-filmu)plnejšie skĺbenie dramatických, hororových a fantasy motívov filmového plátna. Klasika klasík, ktorá mi sprostredkovala eufóriu diváckeho šťastia, obohatenia, naplnenia a fanúšikovskej životne dôležitej udalosti.

Pulp Fiction: Historky z podsvetia

Pulp Fiction: Historky z podsvetia (1994)

Najvýraznejší podpis najoriginálnejšieho filmára súčasnosti, najvýstižnejšie definujúci jeho scenáristickú a režijnú výnimočnosť. Jeden z filmov, bez ktorých by nebolo ČSFD.

Ed Wood

Ed Wood (1994)

Ed Wood nie je dokonalý. V poslednej štvrtine mu mierne dochádzajú baterky. Ale aj tak - pocity, ktoré vo mne vyvoláva každá spomienka naň, podnietená hlavne počúvaním roztomilého soundtracku, predstavujú zážeh tej najväčšej filmovo-fanúšikovskej nadšeneckej iskry. Tým, čím je pre Spielberga Schindler's List, je pre Tima Burtona Ed Wood. A pre mňa - fanúšika aj veľmi zlých filmov - je nakrásnejším vzdaním holdu filmárčine. Každou postavou, každým úšklebkom Johnnyho Deppa, každou kúzelnou a zároveň komickou scénou, ktorú Burton servíruje ako na horskej dráhe. It's a treasure!

Sloní muž

Sloní muž (1980)

Humanistická odysea do duše zvonku obludného, no zvnútra krásneho človeka. Majstrovská práca s kamerou a svetlom, mimoriadne herecké výkony. Režijný prístup k látke tak citlivý, akoby sa pred ňou dotyčný klaňal na kolená. Filmová udalosť s jedným z najkrajších záverov filmového plátna.

Vykúpenie z väznice Shawshank

Vykúpenie z väznice Shawshank (1994)

Pri "odkrytí kariet" som onemel a až do záverečných titulkov ostal v neopísateľnej zimomriavkovej extáze. Nevedel som či mám plakať, vyskočiť od radosti alebo iba potichu sedieť a vychutnať si, čo mi bolo práve sprostredkované. Po návrate z kina som zhasol, pustil soundtrack Thomasa Newmana, lahol si a snažil sa udržať si tú extázu čo najdlhšie. The Shawshank Redemption je film, ktorý vám v pomalom tempe, za múrmi väzenia, vo svete s vlastnými pravidlami, predstaví dve hlavné a zopár vedľajších postáv, a následne vám vysvetlí, čo im ich stretnutie na tomto mieste bolesti a beznádeje prinieslo. Film o "nádeji, ktorá nám dáva krídla", film s najprekvapivejším, najsilnejším a najkrajším záverom ever.