Zaujímavosti (5)
The River (1938)
- Gilbert Sedles, redaktor a dramatický kritik časopisu The Dial prehlásil o diele: „Ani čo by ste sa nenazdali, ocitnete sa v údolí rieky Tennessee. A ak toto má byť propaganda, tak si ju čo najviac užite, lebo je majstrovská. Zdá sa akoby zábery, ktoré natočil pán Lorentz, samy seba usporiadali tak, aby poskytli svoj argument a nie opačne, teda že by predom plánovaný argument diktoval zoradenie záberov.“ (Biopler)
The River (1938)
The River (1938)
- Lorentzov filmový štýl je o využití prelínačiek viac ako strihu a o práci s hudbou, ktorá budí emócie. Sekvencia topiacich sa ľadov začína zábermi na pahýle stromov v hmle. Záber je skôr statický, no hudba využíva hrozivé, pulzujúce akordy, avšak rozprávač hovorí rozvážne. Postupne buduje napätie záberom iba na jeden pahýľ, z ktorého visia cencúle, potom strihne na detail s dôrazom ako z týchto cencúľov neustále odkvapkáva voda. Použitím veľmi disharmonického akordu vo zvukovej stope upozorňuje na blížiace sa nebezpečie z erózie pôdy. Neskôr sa voda zbieha do pramienka, potom do prúdu, ktorý strháva pôdu. Hudba pridáva na tempe a rytme použitím bubna a podtrhuje zosilňujúcu orchestrálnu melódiu vzápätí. Rozprávač začne vypočítavať naliehavo: „1907,... 1913, 1916 až k 1937.“ S každým rokom sa striedajú zábery na silnejší prúd vody, ktorý sa mení v rieky, potom vodopády a vrcholí vyliatím sa z brehov. (Biopler)
The River (1938)
- Lorentz pri popise problému, o ktorom pojednáva dokument, volí cestu upozornenia skrz kontrasty. Pri prvotnom vyrátavaní stromov volí v záverečnej tretine dokumentu tiež ich zobrazenie, no už len pahýľov zobrazených dokonca v hmle. Slovne zopakuje nadšenie zo stavby mestečiek a veľkomiest, no s dodatkom „ale za akú cenu“. Zábery nás upozorňujú na eróziu pôdy, ktoré sú podporené vyčerpaním pôdy na Juhu po občianskej vojne. (Biopler)
The River (1938)
- Lorentz umne používa strih na zdôraznenie zmien v hospodárstve. V prvej časti dokumentu je viackrát vidieť ako robotníci nakladajú balíky bavlny na lode, ako krajina prosperuje z exportu. Svižný strih evokuje spokojnosť i elán miestnych. Neskôr sa to mení, keď Lorentz kompozične strihá z lopaty zaplnenej bahnom na pluh, ktorý orie v opačnom smere. Odlišné pohyby poukazujú na zmenu v technike, no istá podobnosť prepája budovanie hrádzí s pestovaním bavlny. (Biopler)
Režisér
Filmy | |
---|---|
1940 |
The Fight for Life |
Dokumentárne | |
---|---|
1947 |
Rural Co-op, The |
1938 |
The River |
1936 |
The Plow That Broke the Plains |
Scenárista
Dokumentárne | |
---|---|
1938 |
The River |