Reklama

Reklama

Agatha Christie's Poirot

(seriál)
Trailer
Krimi / Dráma / Mysteriózny / Thriller
Veľká Británia, (1989–2013), 85 h 4 min (Minutáž: 47–105 min)

Predloha:

Agatha Christie (kniha), Agatha Christie (poviedka)

Hrajú:

David Suchet, Hugh Fraser, Philip Jackson, Pauline Moran, David Yelland, Zoë Wanamaker, Richard Bebb, George Little, Phillip Manikum, Jona Jones (viac)
(ďalšie profesie)

Série(13) / Epizódy(70)

Obsahy(1)

Malý belgický detektiv Hercule Poirot (David Suchet) s knírkem upraveným dle pravítka a neuvěřitelně bystrou šedou kůrou mozkovou řeší případy, na které slavná britská policie ani Scotland Yard nestačí a to již od roku 1989 dodnes v této nejslavnější volně inspirované adaptaci předlohy královny detektivek Agathy Christie. (monolog)

(viac)

Recenzie používateľa tron k tomuto seriálu (13)

Rodský trojuholník (1989) (S01E06) 

Poirota v Suchetovom podaní poznám a páči sa mi, ale nejde o žiadnu srdcovku (až na fenomenálnu a v rámci univerza revolučnú Vraždu v Orient exprese). No z tohto som bol zaskočený. Pripadalo mi to ako jedna z prvých častí vôbec. A keď som si na nete následne overil, že to skutočne je jedna z vôbec prvých častí so Suchetom, mnohé veci dostali význam. Celá epizóda pôsobí ešte značne začiatočnícky, pomerne ťažkopádne zrežírovaná, rozpačito zahratá (predsa len, i hercovi Suchetovho formátu nejaký čas trvalo, kým sa na 110% dostal do kože svojej najslávnejšej postavy - herec mal v tom čase ledva 43 rokov a to je na takú postavu veľmi málo a je to veľmi poznať), prípad nezaujímavý a predvídateľný (až naivný), vidno nedostatočný rozpočet a mínusom je i malá minutáž. ()

Detektív Poirot: Dáma so závojom (1990) (S02E02) 

"Poirot nežartuje." Dosť slabý Poirot - nezaujímavý prípad, mdlé postavy, slabá mestská výprava (mám rád proste anglický vidiek, sorry) a v neposlednom rade pomerne komediálna atmosféra, čo sa mi k tejto postave nehodí. ()

Dobrodružstvo lacného bytu (1990) (S02E07) 

"Chcete ju unaviť rečami?" Poirot vs. FBI vs. vražedná špiónka vs. Cosa Nostra. Trochu nudná, ale inak celkom fajn epizóda, až na megatrápnu scénu s nočným votrelcom - akčné scény v tomto seriáli sú proste jednou veľkou nočnou morou, čo narobíme. Každopádne, moja srdcovka to nie je. "Môj" Poirot sa odohráva na ponurom anglickom vidieku a je plný vrážd. tieto "mestské komediálne" diely ma dosť nudia. ()

Detektív Poirot: Krádež kráľovského rubínu (1991) (S03E09) 

Obvykle mám rád temného Poirota, vyšetrujúceho vraždu. Odľahčenejšie diely ma nikdy moc nebavili. Ale tento sa fakt vydaril a miestami je to až na 70%. Poirot je bez svojich verných pomocníkov a úplne sám na Vianoce odchádza (len s pralinkami) na rozľahlé panstvo, aby vyšetril krádež rubínu - a možno aj niečo/všeličo ďalšie. Príjemná, miestami až feel good atmosféra Poirotovi tentokrát prekvapivo sadne a hlavne miestne kuchárky si ho okamžite obľúbia. A, prirodzene, naopak. A scén s nevychovaným princom pobavili. ()

Detektív Poirot: Aféra na Viktoriánskom bále (1991) (S03E10) 

"Herci nikdy nevedia, kedy majú prestať." Dosť tomu dalo atraktívne pozlátko v podobe maškarného bálu. Útoky na Poirotove ego boli mimoriadne kruté. Odľahčenejšie poirotovky nemám príliš rád, ale táto mi sadla. ()

Detektív Poirot: Záhada loveckého domu (1991) (S03E11) 

"Aký múdry pes." Čo môže byť pre detektívku lepším prostredím, ak nie ponurý, pochmúrny a večne zahmlený anglický vidiek? Poirot doma v Belgicku nemá tetrovov a tak si povedal, že keď už je v Anglicku, rád by nejakých ochutnal. Odchádza preto s Hastingsom do vidieckeho sídla zaplneného rôznorodou skupinou ľudí, aby mu nešťastník Hastings ulovil pár operencov. Samozrejme sa tu však odohrá temný zločin a ťažko chorý (nádcha!) Poirot musí zasa raz vyšetrovať. Pes, bicykel a dobré rozuzlenie. Opatrných 70 %. ()

Detektív Poirot: Vraždy podľa abecedy (1992) (S04E01) 

Keď vedľa seba postavíte túto verziu a tú s Johnom Malkovichom, tak ide prekvapivo o dosť iné poňatia. Zápletka samozrejme zostala a i scenáre sú si dosť podobné, ale rozdiely sú nemalé. Verzia s Malkovichom mala „rúhaciu“ (ale skvelú!) flashbackovskú pasáž a temnú, drsnú a depresívnu atmosféru. Malkovichovo vyšetrovanie ABC vrážd pôsobilo (nielen po vizuálnej stránke) filmovejšie. A bolo dlhé. Miestami až príliš. Verzia so Suchetom je povedzme klasickejšia, vizuálne predsa len o dosť chudobnejšia, samozrejme podstatne kratšia a tak nejako, ehm, veselšia? To je asi silné slovo, ale kým u Malkovicha by ste sa humoru ledva-ledva dorezali max. v pár scénkach s Rupertom Grintom, Suchetovo poňatie je, ako skoro každý diel, v ktorom David účinkoval, tak akosi feel good paradoxne napriek všetkým tým drsným vraždám a chladnokrvným, psychopatickým vrahom (za čo séria môže vďačiť predovšetkým postavám suchý Japp a jemne pomalší Hastings). Ako pri Malkovichovom spracovaní, i tu musím zopakovať, že identita vraha je perfektne premyslená. Krokodíl! ()

Detektív Poirot: Dobrodružstvo egyptskej hrobky (1993) (S05E01) 

„V Belgicku nemáte piesok?“ – „V Bruseli určite nie.“ V rámci možností kvalitná televízna detektívka, ktorej, prirodzene, najviac tradične dáva David Suchet vo svojej zrejme životnej úlohe. Ale ako hororového fanúšika ma potešila tiež príjemne, sympaticky mysteriózna atmosféra (hoci aj tak všetci vieme, že finálne rozuzlenie „musí“ byť reálne). ()

Detektív Poirot: Diabol pod slnkom (2001) (S08E01) 

Malebné zákutia ostrova, Poirot trpiaci hladom a morskou chorobou (strašne zlá kombinácia) a čertovsky naplánovaná vraždička. ()

Detektív Poirot: Päť podozrivých (2003) (S09E01) 

"Pravda sa vždy nakoniec ukáže." Mám rád vážne poirotovky z anglického vidieka, v ktorých figuruje minimálne jedna vražda a presne to mi tento diel splnil. Takisto Suchet mi v úlohe pripadal správne nastavený, čo sa o niektorých starších epizódach nedalo povedať. Mal som pocit, že viem, kto je vrah, ale scenár ma dokázal prekvapiť. "Ľudská povaha je plná nečakaných prekvapení." ()

Smrť na Níle (2004) (S09E03) 

Spoiler. "Vy ste to vedel?" - "Možno som to vedel." Niečo ako Vražda v Orient exprese (dopravný prostriedok, z ktorého relatívne niet úniku, všade naokolo exotická krajina, ktorej mentalite nikto z cestujúcich nerozumie, do toho jedna brutálna vražda a uzavretý priestor plný podozrivých), ale predsa len slabšie, nudnejšie, menej hutné a rozvláčnejšie. Poirota tentokrát prípad zastihne na dovolenke, čiže sa bude musieť zaobísť bez Jappa a Hastingsa. Na televíziu ambiciózne obsadené (Emily Blunt, James Fox, Judy Parfitt, Frances de la Toure) a potešilo prekvapivé rozuzlenie, ku ktorému následne musíte pripočítať trpký, mrazivý dodatok s druhou pištoľou, o ktorej Poirot zrejme vedel (takže ďalšia podobnosť s Vraždou v Orient exprese, kde takisto relatívne odobril vraždu, tam dokonca rovno dve). Naopak, strašne ma iritovali blbosti. Stačil jeden jediný výstrel a v sekunde ste mŕtvi (to je strašne nereálne) a parodicky vyznievala scéna, v ktorej osoba disponovala dôležitou informáciou a tesne predtým, ako ju stihla povedať, bola zavraždená (a svedkovia nie aby sa okamžite rozbehli za vrahom, ale najskôr stáli nad obeťou, potom ju - dávno zjavne mŕtvu - kvázi oživovali a až následne sa spamätali a rozbehli sa po stopách vraha... ktorý medzitým "prekvapivo" unikol). ()

Detektív Poirot: Vražda v Orient exprese (2010) (S12E03) 

"Boli sme civilizovaní ľudia. Potom prišlo zlo." Vražda v Oriente exprese je jednak skvelá detektívna (toto je ozaj jedno z najsilnejších, ak nie vôbec najsilnejšie, rozuzlení, aké som v kriminálkach a detektívkach za desaťročia videl, na konci som zostal úplne zdrvený, šokovaný a mimoriadne emočne naplnený) a jednak je kľúčová pre Poirotove univerzum, keďže na konci sa zachová tak, ako sa zachová.  Svoje robí i netradičné prostredie parádnej vlakovej súpravy uväznenej v zasnežených horách, aj keď mi tak nejak úplne nebolo jasné, či to má tri vozne alebo dvadsať a či je tam okrem personálu, Poirota a podozrivých aj niekto ďalší. Finále vyvoláva mrazenie na skoro celom tele. Tento film by mal byť vhodný aj pre divákov, ktorí nepoznajú predchádzajúce Poirotove príbehy. To, že tento muž neodpúšťa žiadne nespravodlivosti voči spravodlivosti, je znázornené už na začiatku, kedy "odklepne" samovraždu vojaka a následne "pochopí" ukameňovanie nevernej ženy zaživa. "A keď zlyhá spravodlivosť?" - "Potom nech trestá Boh, ale nie vy!" - "A keď Boh netrestá?" ()

Opona (2013) (S13E05) 

Za mňa mierne sklamanie. Už z princípu by si to síce štvrtú hviezdu zaslúžilo, ale keď uvážime, že je to posledný diel, tak to skutočne podľa mňa malo vyzerať úplne inak. Jasné, Poirot síce vždy vyšetroval zločiny súvisiace s citmi, on sám sa ale vždy snažil byť emočne nad vecou. Chladnokrvný a pragmatický. Preto dáva zmysel, že koniec jeho detektívnej misie je na tom podobne. Mne tam ale predsa len proste chýbalo srdiečko, dojatie, katarzia, ten úder na solar. Paradoxne sa mi nepozdávalo ani to, že sa v poslednej epizóde vôbec niečo vyšetruje. Hoc Poirot to zakončí tak svojrázne, že je to vskutku šokujúci twist. Keďže mám Poirota napozeraného, zvyknem sa pri ňom sem-tam trochu nudiť a tak som v minulosti vždy ocenil, keď sa v ňom zjavilo niečo, čo bolo tak brutálne nepoirotovské, že to hardcore fanúšikovia skrátka a dobre odmietli. Oceňujem geniálny moment na konci Vraždy v Orient exprese, počas ktorého odobrí vraždu, skvele ma bavilo salto, ktoré predviedol John Malkovich vo Vraždách podľa abecedy, pobavilo ma, ako „inak“ to celé poňal Kenneth Branagh a áno, strhlo ma aj „to“ v Opone. Ale to nestačí. ()

Reklama

Reklama