Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Siedmeho apríla 1944 sa Alfrédovi Wetzlerovi podarilo čosi jedinečné – unikol spolu s mladším väzňom Vrbom z prísne stráženého tábora smrti Osvienčimu. Cieľom úteku však nebolo zachrániť si vlastný život, ale zabrániť umieraniu tisícov ľudí. Po smrteľne nebezpečnom putovaní došli na Slovensko, kde vznikla správa o genocíde. Tajnými cestami sa dostala až do rúk Winstona Churchilla a Franklina D. Roosevelta a zasiahla do vývoja 2. svetovej vojny. Príbeh plný napätia a emócií osloví diváka napínavou drámou úteku, absurditou vývoja dejín, ale aj vnútornou silou muža, ktorý sa postavil proti zvrátenosti systému. (Continental film)

(viac)

Recenzie (154)

borec999 

všetky recenzie používateľa

Tak s týmto Bebjak v kinách podľa mňa nepochodí a môže si za to vlastne sám, pretože danú látku spracoval veľmi divácky nevďačne. Správa je artový film. Čiže film pomalý, s dlhými nič nehovoriacimi zábermi, minimom deja,minimom hovoreného slova. V skratke: film pre kritikov a okrajové publikum, ktorý pre bežného-konzumného diváka nie je príliš atraktívny. Nedostatkov má ale Správa podľa mňa viac. Najväčším problémom sú absentujúce emócie. Podobný film má byť surový,drsný,beznádejný,bezútešný,depresívny. Správa až na pár momentov z Auschwitzu (kôň a hlavy v zemi, kopy mrtvol,selekcia...) taká vôbec nie je. Čiastočne za to môže aj spomínaná minimálna dejovosť. Príbeh je zmätočný a kto sa v problematike nevyzná, bude stratený a veľa vecí nepochopí. Hneď v úvode sme hodení in medias res a sami musíme prísť nato, čo sa deje, kto je Wetzler, kto je Vrba, o ostatných postavách nevieme nič, často ani ich meno. Emocionálny vzťah k nim je teda minimálny. Kamera je experimentálna (zábery zhora,zdola,zboku,z prvej osoby, rôzne zoomy) a na mňa pôsobila že sa šlo až príliš na efekt a zabudlo sa na základný účel- v skratke: kamera pôsobí často veľmi rušivo. V scénach v tme nie je nič vidieť a je problém identifikovať kto je kto. Ozvučenie je katastrofálne. V polovici scén postavám vôbec nie je rozumieť, čo hovoria. Takéto veci by sa v podobne ambicióznom filme nemali stávať a sú dôkazom že sme so svojimi filmami oproti svetu stále o krok pozadu. Hlavný herec Noel Czucuzor sa tiež nevyznamenal a ťažké momenty jeho postavy sú zahraté rozpačito. Vo výsledku: Správa je filmom so silným,emotívnym príbehom Alfréda Wetzlera, ktorý si pýtal filmové spracovanie, ktoré sa však podľa mňa príliš nepodarilo. O to väčšia škoda to je, pretože ako tvorcovia umne pripomínajú táto tématika je stále dosť aktuálna a história sa akoby znova opakovala (popierači holokaustu,silnejúca polarizácia spoločnosti, rastúca popularita extrémistických a neonacistických strán u nás ale aj vo svete). Podobný film, ktorý mal potenciál rozvíriť diskusiu a istým ľuďom otvoriť oči dopadne zrejme tak, že ho väčšina ľudí odpíše. Obrovský premárnený potenciál. 3* len z úcty k téme,historickým postavám a odvahe tvorcom do podobného projektu ísť. Inak naozaj nie je príliš čo chváliť, nebyť posledného rozhovoru s Johnom Hannahom a záverečných titulkov s prepojením na dnešnú dobu bol by to regulérny prúser... 50% ()

T2 

všetky recenzie používateľa

║Rozpočet EUR 3,2milióna║ Tržby USA ║ Tržby Celosvetovo $233,876▐ Studený psí čumák, veľmi chladné, o lepšiu emóciu nezakopneme, cit a prehĺbenie k posatvám ani z ďaleka, je to na oko artové ale bez väčšieho efektu. Ani sa nečudujem, že to malo len takú skromnejšiu minutáž. Veľmi málo výrečné a minimálne pútavé. Prvý krát som pri tom úplne zadriemal. Peter Bebjak sa na vyššiu ligu môže len hrať ale mať na ňu nikdy nebude. Nepomôžem si ale z jeho filmov aj keď niektoré nie sú úplne na zahodenie, je cítiť strašný copyright. Je to taký Slovenský Paul W.S.Anderson.  /45%/ ()

Rimsy 

všetky recenzie používateľa

Zásadní téma je podáno skrze snaživé zpracování, které tak moc dbá na vystižení atmosféry, až selhává ve vyprávění příběhu. Přesto ale dílo dosahuje v rámci své kategorie evropských kvalit. Více zde. ()

Dadel 

všetky recenzie používateľa

Na film jsem se velmi těšil, protože jsem četl knižní předlohu Vrby a Wetzlera a taky že je to jeden ze vzácných slovenských filmů, co má mezinárodní ambice. Bohužel první půlka v táboře je hrozná, v záběru je max. 30 lidí (slovenský film, no) a vy si říkáte, že ten holocaust byl pěkná nuda. Po útěku se to naštěstí zlepší, a když se dvojice setká s lidmi "tam venku" a začne jim podávat hrůzná svědectví, kterým nikdo nevěří, tak je film velice silný. Až si říkám, že celý film měl být jen o tom. A úplně nejlepší a nejmrazivější moment se odehraje během závěrečných titulků (nevypínat film hned na jejich začátku!!!) ()

Djoker 

všetky recenzie používateľa

Malý slovenský film o velkém německém svinstvu v průměrných polských kulisách. Přinést něco nového do škatulky koncentračních táborů není zrovna lehké, takže mnohdy stačí zajímavě prezentovat hlavní poselství podobných příběhů, což se i díky závěrečným titulkům plných novodobých nácků povedlo. ()

Gilmour93 

všetky recenzie používateľa

Oči, co viděly, na útěku za srdci, co nebolela.. Po horizontále se pohybující mlha s oranžovým podsvícením, rozostření a úhly záběrů s účelem napumpovat expresionismus, kamera zvolna se přibližující k obličeji úředníka Červeného kříže, jehož výraz se začíná měnit, jako by viděl obživlou mumii.. Super, jenže sám Žiaran ten mechanický obsah do plánovaného cíle nedotlačí.. ()

*CARNIFEX* 

všetky recenzie používateľa

V prvom rade musím povedať, že som fanúšik Bebjakových filmov. V druhom rade musím povedať, že Bebjakovi zrejme šmykol remeň, lebo natočiť slovenský film, ktorý je takmer nakomplet s titulkami (asi aby pôsobil vierohodne), to chce riadnu dávku sedatív. Čo ma ale vytáčalo najviac je fakt, že keď už chcel Bebjak so svojim počinom pôsobiť vierohodne, mal si minimálne nejaký dokument o koncentračnom tábore pozrieť, keď už tam nešiel osobne, lebo teraz je v mnohých očiach (nie len) domácich historikov za pekného idiota. Nechápem čo ho to napadlo, pričom samotný námet je podaný tak nevýrazne, že človek rozmýšľa nad tým, či tá cesta z Osvinčinu na slobodu, bola naozaj tak ťažká. Na záver len dodám: myšlienka pekná, no Bebjak nie je Spielberg, a “Správa” rozhodne nebude nový “Schindlerov zoznam”. Tretia z úcty k režisérovi .. ()

gogo76 

všetky recenzie používateľa

Očakávanie obrovské,  skutočnosť veľmi krutá... Ak by som mal presne napísať čo si o filme myslím, bol by som príliš vulgárny. Výsledok je katastrofa. Bebjakovi som veril a je mi fakt do plaču keď vidím koľko práce a peňazí vyšlo navnivoč. Kto nečítal knihu nemá absolútne žiadnu šancu orientovať sa v deji, ak to čo sa odohráva na plátne môžeme nazvať dejom. Prejde len pár minút a už sú Vrba aj s Wetzlerom v jame. Divák absolútne netuší, ktorý je ktorý a bežný divák ani nepozná ich mená. Nemá ich odkiaľ poznať, pretože Bebjak im nedoprial žiadnu scénu, v ktorej by sa oslovili, niečo plánovali, dohadovali sa, jednoducho nič. po bezduchom úvode sme v jame, v noci prejdem cez plot, potom cez les a na Slovensku dáme 5 minútový rozhovor, to je to naj z filmu. Medzi scénami buď fňukajú alebo sa rehocú..., strašné. Som Slovák, dokonale som pochytil poľský jazyk, nemčinu i angličtinu v závere no je kurva možné, že by som nerozumel ani slovo v slovenskom jazyku??? Hovorí vám niečo skúšobná projekcia? Tí dvaja úbožiaci medzi sebou prehodili asi 6 viet a ja som im nerozumel ani slovo! Aháá, on šepkal, tak šepkaj tak, aby ťa bolo rozumieť, alebo radšej držte huby, to bolo hrozné. V dokumente z natáčania kameraman nadšene rozpráva ako sa na stojacich väzňoch odráža žltočervený odtieň, to tá ŽIARA z KOMÍNOV...No fajn a to má divák ako zistiť, keď ste tie komíny neukázali??Bebjak nadšene rozpráva o odkaze pre mladú generáciu...keď si to pozrie mladý divák, netuší kto je kto, čo prežili a v podstate ani čo dokázali, pretože ste tomu nedali žiadny priestor. Postávaniu väzňov pred barákom venujete 20 minút? Ďalších 20-30 bezvýznamnému motaniu sa medzi barákmi, 15minút "úteku" cez les a len 5 minút poriadnemu dialógu, ktorý film ukončil. Je fajn hrať sa na umenie, hrať sa s obrazom, zvukom, ale kde je príbeh?? To je svetový príbeh, svetová kniha a vy ste z tej nezabudnuteľnej knihy predali divákom 1% . Najviac mi chýbali dialógy, scény medzi väzňami , plánovanie...Všetko narýchlo, akoby ani scenár nebol no a stopáž 94 minút hovorí za všetko. Akoby nebolo o čom. Na túto tému by aj 3 hodinový film nestačil. Som nasratý, 2 hviezdy za snahu. Zabudnime na to. 40%. ()

pepo 

všetky recenzie používateľa

Je to dobry film. Remeselne velmi solidny a vidiet, ze Bebjak technicky tocit vie. No bohuzial nie je vynimocny a ten scenar je strasne nedovareny. Takmer uplne oddramatizovany. Film tak nie je vobec napinavy a skvelym sa stava az v poslednom akte, ktory mal byt jadrom pribehu. Nedolezity film na dolezitu temu 6/10 ()

DJ_bart 

všetky recenzie používateľa

"Kdo se nedokáže poučit z historie, je odsouzen k tomu ji opakovat." – tímto významným citátem od George Santayana otvírá režisér Peter Bebjak rekonstrukci (ne)slavného útěku Rudolfa Vrby a Alfréda Wetzlera z Osvětimi, a následném vzniku zprávy, jež se stala zcela prvním zveřejněným svědectvím o existenci koncentračních táborů. Přestože jde o příběh, který zásadně ovlivnil tehdejší válečné dění, jde o jeden z několika tisíců historických střípků, jež jsou zcela neprávem zapomenuty...... 'Správa' je sice adaptací velmi věrohodnou a autentickou, ale zbytečně oddramatizovanou, prakticky bez gradace, či napětí – což je však z odlišného úhlu pohledu tvůrčí záměr, kterým se Bebjak pokoušel umocnit ztělesnění utrpení, a v divácích navodit pocit beznaděje a subjektivní emoce protagonistů. Z hlediska řemesla a formálního zpracování jde však o nadstandardní a nesmírně zručnou práci, byť celkový potenciál se dal využít víc lukrativněji. A ač jde o dílo se slovenskými kořeny, je 'Správa' ve všech měřítkách skutečně plnohodnotný mezinárodní film se vším všudy. Na závěr nelze opomenout ani finální titulky, které podkresluje audiokoláž sestavená z projevů popíračů holokaustu anebo výroků populistických, nacionalistických či extremistických politiků (Trump, Le Pen, Kotleba, Salvini, apod.), kteří vědomě útočí na současné terče moderní společnosti, jimiž v tehdejších dobách byli právě židé: na uprchlíky, migranty, homosexuály, romy, a celkově menšiny – čímž snímek akcentuje velmi jasné poselství: "Strach vede k hněvu. Hněv vede k nenávisti. Nenávist vede k utrpení." .... uživatelský hodnocení je totálně mimo mísu. A pak že na ČSFD nejsou náckové. ()

Cappuccino 

všetky recenzie používateľa

Film sa skladá z dvoch časti. V prvej sledujeme, ako nacisti strpčujú životy väzňom, a v druhej Wetzler s Vrbom utekajú, aby podali správu o koncentračnom tábore. Prvú časť sme v histórii kinematografie videli natočenú na XY rôznych spôsobov. V prípade Bebjakovej drámy som však nemal k postavám vybudovaný žiaden vzťah, a tak ma viac-menej netrápilo, ako s nimi naložia. V druhej časti dvojica hlavných hrdinov prakticky iba neustále beží lesom a veľmi mi chýbala absencia dialógov. To sa zmenilo v závere, kedy sa rozpovedajú o dianí v koncentračnom tábore. Ani v tejto časti ma však Správa nezaujala, pretože mi ich výpovede prišli neautentické a naučené. Celkovo ide z mojej strany o veľké sklamanie. Jeden bod dávam za miestami slušnú atmosféru a dobrú kameru. ()

misterz 

všetky recenzie používateľa

Filmy s tématikou druhej svetovej vojny, prenasledovania Židov a koncentračného tábora sú zvyčajne nabité emóciami a hutnou drámou. V tomto prípade to žiaľ neplatí - nuda ako hrom. Dejová linka zbytočne vágna, plná vaty a tam, kde by malo dôjsť na emócie, sa nedostavilo nič. Jednoducho, zlá réžia a slabý scenár. Podpriemer. 40/100 ()

nascendi 

všetky recenzie používateľa

Správa je filmom, ktorý výrazne polarizoval užívateľskú obec. Je filmom, ktorý je potrebný aj v súčasnej dobe. Problémy Bebjakovho filmu vyjadrím tromi P. Určite mu chýbali PENIAZE. Užívatelia, ktorí kritizovali skromné rozmery koncentračného tábora nemajú predstavu o nákladoch na jeho "vernejšiu" kópiu, ktorá mimochodom nebola nutná. Druhým P sú PRIORITY. Nestotožňujem sa so všetkým, čomu režisér venoval pozornosť, lebo bolo citeľné to upozadené. Tretím a nie nepodstatným P bol PRÍBEH. Výnimočný útek dvoch väzňov a ich zápas o zverejnenie všetkého, čo ostávalo pred verejnosťou skryté je príbehom. Príbehom s udalosťami a dialógmi. Artové hrátky príbeh nenahradia a záverečné titulky príbeh nevysvetlia. Pokusy porovnávať ho so Schindlerovým zoznamom, Sofiinou voľbou alebo Pianistom považujem za porovnávanie neporovnateľného. ()

silentname 

všetky recenzie používateľa

Tak to vyzerá, že "Trhlina" bolo skutočne len chvíľkové zlyhanie a Bebjak sa opätovne vracia do sveta filmu so svojim novým kvalitným počinom. "Správa" bolo jedno z najväčších očakávaní. Na jednej strane som chcel dať Bebjakovi opäť šancu, na druhú stranu ide o silnú tému, ktorá si zaslúžila kvalitné filmové spracovanie. Ako to dopadlo? Film je podľa mňa dobrý. No myslím si, že mohol byť spracovaný o niečo silnejšie. Úvodné časti v Osvienčime sú síce spracované dobre, no myslím si, že mohli byť o niečo silnejšie. Spracované tak, aby sme vnútorne viac dokázali prežiť to, čím si všetci postavení chlapi pred kasárňou prechádzali. Je tu pár scénok, ktoré to síce adresujú, no myslím si, že mohli mať väčšie grády. Na druhú stranu ale nepôsobia prepálene a film vďaka tomu nepôsobí ani umelo, ani pateticky. Ale mohol byť silnejší. Pôsobí to ako keby to Bebjak chcel poňať trošku s dôrazom na skutočnosť a nechcel to nejako filmovo prifarbovať. Možno to bolo správne rozhodnutie, možno nie. Neviem posúdiť. Viem len toľko, že som čakal, že film dostane zo mňa nejakú silnú reakciu. No to sa nestalo. A mrzelo ma to. Stojí film za pozretie? Podľa mňa áno. Je to dôležitý film, ktorý je treba vidieť. Škoda je len tá, že si ho nepozrú tí, ktorí by mali. Hodnotenie: B ()

Slarque 

všetky recenzie používateľa

Peter Bebjak se zřejmě snažil natočit film, který zaujme západní publikum. S východním rozpočtem. Bohužel z toho zbyla jen často neotřelá obrazová kompozice, za kterou zřejmě stojí Martin Žiaran. Ale film nakonec docela selhává v něčem tak základním, jako je vyprávění příběhu. ()

Marze 

všetky recenzie používateľa

V tomto subzanru filmu z koncentracnich taboru jde o neobvykly pohled na zapadni byrokracii, ktera ma problem s prijetim pravdy. Během několikadenního útěku vězňů se způsob snímání mění. Původní reportážně realistické, roztřesené a kontaktní záběry se postupně deformují. Nakloněné úhly kamery s pískající zvukovou stopou nejsou však samoúčelné „artové“ hrátky. Vizuálně zprostředkovávají zborcený stav mysli a surreálně zkreslené vnímání lidí na pokraji sil. Film ma celkem silny vzkaz "nikdy nepodcenujte historicka zla, protoze mohou prijit znovu". ()

Chrustyn 

všetky recenzie používateľa

V mnoha ohledech dost naturalistický, ale zároveň netlačící na samoúčelnou explicitu, jako Nabarvené ptáče. Působivý film o koncentračním táboře a útěku, který ve výsledku nemusí být záchranou. ()

Crocuta 

všetky recenzie používateľa

Divák nepoučený knihami, které hlavní aktéři příběhu po válce napsali (Rudolf Vrba - "Utekl jsem z Osvětimi", Alfred Wetzler coby Jozef Lánik - "Co Dante neviděl") bude patrně dějem chvílemi nemálo zmaten, protože mu budou nutně scházet patřičné souvislosti. Já jakožto čtenář nejen výše zmíněných titulů, ale i další rozsáhlé literatury s touto tématikou jsem byl se zpracováním tématu víceméně spokojen - tu část příběhu "Zprávy", kterou se režisér rozhodl odvyprávět, podává vcelku věrně tak, jak jej popisují Vrba a Wetzler, včetně vyčerpávajícího útěku a tristního přijetí jejich svědectví. Škoda, že vyznění snímku nabourává závěrečná audiokoláž podbarvující titulky, v níž jsou společně bez ladu a skladu citováni Trump, Bolsonáro, Salvini, Kotleba atd., atp., zkrátka všemožní představitelé "zla", jak jej vidí tvůrci filmu - chybí snad už jen Sauron a Lord Voldemort. Všechno dohromady to nepůsobí ani tak jako varování, ale spíš jako naivní a hodně demagogická agitka... ()

marhoul

všetky recenzie používateľa

S úcty k tématu nedám filmu hodnocení. Nevadí mi malá výprava, ani artové pojetí, nepotřebuji se dívat detailně na hrůzy páchané na lidech, čili toto mi nechybělo absolutně, je jasné, že o holocaustu byly natočeny větší pecky, které notoricky známe a těžko se jim novější tvorbou, se skromnějším rozpočtem, rovnat, čili srovnávat smysl nemá.Také je jasné, že největší devizou filmu má být sdělení a na to, i přes komorní počin, došlo. Film mě přes veškeré pochopení nudil a to je problém. Ano, nešla jsem na komedii, ani na akční odpočinkovou kravinku, žánr je to těžký a téma citlivé, přesto nepochválím. Obávám se, co na to široké publikum. Návštěvnost kina byla slušná, to je fajn, každá jedna duše, která na to zajde je jen a jen s výhodou, ale jak říkám, mě výsledek nenadchnul. Žádné "Démanty noci"... ()

Súvisiace novinky

Oscary a rekordní počet cizojazyčných kandidátů

Oscary a rekordní počet cizojazyčných kandidátů

09.01.2021

Americká Akademie filmového umění a věd (AMPAS) v pátek představila svým členům užší výběr 93 snímků, z nichž budou vybíráni finální kandidáti do kategorie nejlepšího cizojazyčného filmu pro… (viac)

Režisér Čáry se vydal do Osvětimi

Režisér Čáry se vydal do Osvětimi

17.01.2019

Jeden z nejúspěšnějších slovenských režisérů Peter Bebjak (Čára, Spravedlnost) připravuje nové drama z koncentračního táboru Osvětim. Snímek Správa / The Report se pak navíc možná dočká i americké… (viac)

Reklama

Reklama