Reklama

Reklama

Manželské etudy po 35 letech

(seriál)

Epizódy(6)

Obsahy(1)

Dokumentaristka Helena Třeštíková se po uplynutí dalších několika let vrátila k partnerským párům, které poprvé na kameru zachytila při uzavření manželského svazku. (Česká televize)

Recenzie používateľa tron k tomuto seriálu (7)

Manželské etudy po 35 letech (2018) 

Mám rád tvorbu Heleny Třeštíkovej. Nielen pre ňu, ale dalo by sa povedať, že aj pre mňa je megaprojekt Manželské etudy (ktorý nakrúca od 80. rokov!) srdcovou záležitosťou. No návrat po 35. rokoch (!!) podľa mňa vyšiel napoly. Nie je to zlé, to určite nie. Ale nie je to ani nič, z čoho by som bol odvarený, padol na zadok alebo niečo podobné. Jasné, to ani nebol účel tohto v podstate jedinečného dokumentu. Třeštíkovej v Manželských etudách nikdy nešlo o lacné šokovanie, ani o samoúčelnú kontroverziu. Ale proste jej „manželské trojky“ ma nenadchli až tak, ako svojho času jednotky následne doplnené o dvojky. V „trojkách“ sú hrdinovia starí, miestami sa blížiaci až k dôchodcovskému veku a je to už tak trocha nuda. Navyše, kým v jednotkách ste im mohli držať palce, lebo boli iba na začiatku svojich životných ciest, v trojkách už sú pomaly na ich koncoch. Je načase sumarizovať a, pravdupovediac, to sumarizovanie v mnohých prípadoch je dosť smutné, negatívne a hrozné (po peniazoch odjakživa hladný pár vychová dcéru, ktorá si nabrnkne potetovaného, vyholeného svalovca a rýchlo splodia decko, ktoré ešte nevie poriadne ani chodiť, ale hlavné je, že už má motokáru v cene garsónky). Třeštíková sa pomerne múdro venuje aj ich deťom, prípadne už dokonca vnúčatám. Najviac ma zaujal silný príbeh Marcely (hoci tú mám občas tendencie súdiť, tak ale proste v jadre je to veľmi silný, zdrvujúci a ťažký príbeh) a absurdný svet Vladimíra, ktorý tri desaťročia (!) rozpráva o tom, ako kedysi fotil pre Playboy, ktorého fotky sa údajne predávajú za 2000 dolárov (kus), ale ktorý býva u dcér a keď toho začnú mať po krk, vypisuje SMS mame, či môže ísť bývať k nej. Inak, je troška diskutabilné TOTO vydávať za pokračovanie Manželských etud, nakoľko mám pocit, že väčšia polovica z jednotlivých párov odmietal pokračovať v nakrúcaní (niektorým sa vôbec nečudujem, naopak u niektorých je to škoda). ()

Ivana a Pavel (2018) (E01) 

Už z princípu je to svojím spôsobom strašne obdivuhodné. Nakrúcať jeden pár 35 rokov, to je čosi šialené (ale v dobrom). V tomto smere sú Třeštíkovej časozberné diela fenomenálne, pretože behom desaťročí divák krásne vidí esenciu života: svadby, rozvody, deti, úmrtia detí, prípadne úmrtia rodičov, narodenie vnukov, vnučiek, zmeny zamestnania, zdravotné problémy, ale v neposlednom rade i zmeny politických nálad v krajine. K Ivane a Pavlovi sa Třeštíková vrátila v tomto diele už tretí raz a teraz je to najpôsobivejšie. Musím ale dať "len" 60%, pretože mi vlastne obaja prídu dosť nie že nesympatickí, tak ale zas ani moc sympatickí :-) Pripadá mi to tak, že väčšinu svojho života riešili len peniaze. Mať peniaze je určite fajn, ale ak ich zarábaniu podriadite všetko, je to zlé. Na strane druhej, u Pavla mám pocit, že ho zarábanie peňazí rôznymi absurdnými nápadmi (lukostrelnica???) baví, takže je to v poriadku. Už niektoré iné veci v poriadku nie sú. ()

Marcela a Jiří (2018) (E02) 

„Začínám si zvykat, že jsem přišla o obě děti.“ Radiť tento dokument do Manželských etud je troška zavádzajúce, nakoľko v ňom vystupuje len manželka a nie manžel (a nie preto, že by bol mŕtvy). Ale OK, to je len taký technický detail. A netechnicky? Je to silné. Marcela je vcelku kontroverzná osoba (sorry, musím si rypnúť: blbá finančne-sociálna situácia, ale na cigaretky, pivká a psíka sa peniaze vždy nájdu), ale ak toto necháme bokom, jej životný príbeh je fakt tuhá káva pre najtvrdšie povahy, ktoré toho znesú viac, než bežní ľudia. V návrate po 35. rokoch jej chýbajúceho manžela supluje syn. ()

Zuzana a Stanislav (2018) (E03) 

Návrat po 35. rokoch. Uff, šialené desaťročia, dole klobúk pred Helenou Třeštíkovou. Otázkou je, či je fér vydávať tieto "35-ročné návraty" za Manželské etudy (Marcelin niekdajší manžel nakrúcanie odmietol, Stanova žena nakrúcanie odmietla). Stanislav je stále tak trochu technický mimoň, čo je vlastne milé. Zuzana nakrúcanie odmietla. Ich syn sa fyzicky neuveriteľne podobá na otca a začína si žiť svoj vlastný život. Vyzerá to tak, že deti pôvodných Třeštíkovej hrdinov budú v nasledujúcich dieloch zaberať čoraz viacej miesta. Padne tu pozoruhodná myšlienka - syn pochybuje, že je dobrý nápad nakrúcať dokument o nich, pretože nemajú žiadne konflikty, nič divácky vďačné. Na čo režisérska odpovie, že snom jedného známeho dokumentaristu bolo práve nakrúcanie dokumentu o ľuďoch, ktorým sa nič zlé nestane. ()

Zuzana a Vladimír (2018) (E04) 

Helene Třeštíkovej návraty po 35. rokoch príliš nevyšli, minimálne z toho dôvodu, že väčšinou sa jeden z páru odmieta vrátiť. Čiže je otázne, či má morálne právo vydávať TOTO za Manželské etudy, keď 50% páru chýba, ehm. Ale tak OK, čo už. V tejto časti sa síce Zuzana nakoniec nechá prehovoriť, ale je to len kratučký comeback a inak ide o one man show jej svojrázneho bývalého manžela. Je pekné, že sa občas stretnú aj s dcérami, rozvod ostatne nie je koniec sveta. Vladimír je skutočný exot. I preto paradoxne dávam až 80%, pretože s ním nehrozí nuda. Na druhej strane nejde o niekoho, koho by ste chceli mať vo svojej rodine. Aj po desaťročiach (!) spomína na „milovaný New York“, stále hovorí o fotení pre Playboy, zjavne sám seba vníma ako hviezdu a jazdí na motorke s imidžom španielskeho umelca, ale keď nemá kde bývať, vypisuje mame, či sa k nej nemôže vrátiť. Hlavne, že „se mé fotky běžně prodávejí za 2000 dolarů“. Toto španielski umelci veru nerobia, Vladimír. ()

Mirka a Antonín (2018) (E05) 

Najnesympatickejší, po prachoch večne túžiaci pár z Manželských etud (najviac sa mi páčilo, keď sa žena bála, či nebude vyzerať ako po prachoch bažiaca ženská – nijééééé, vóbec!) sa prekvapivo nerozviedol. To je ale asi jediné prekvapenie. Inak sa dočkáme len vecí, ktoré sme čakali – stále im ide iba o luxus, majú parádny bazén, ale syn sa dal na drogy a skončil v base. Dcéra sa neprekvapivo s namakaným potetovaným týpkom rozviedla a našťastie odmietla ďalšie nakrúcanie. Práve vďaka absencii tých dvoch sa na návrat po 35. rokoch dá (na rozdiel od „dvojky“) pozerať. Nakoniec ma najviac zaujal práve syn. Dúfam, že to zvládne. ()

Ivana a Václav (2018) (E06) 

Ja tomu nerozumiem, z čoho vlastne žili, skadiaľ brali na svoj pomerne náročný život (veľa detí, rodinný dom...)? Táto otázka napadne aj režisérske a spýta sa na to, ale hoci sa odpovede dočká, ja som jej moc neporozumel. Bohužiaľ je dosť smutné, ako nakoniec Strnadovi dopadli – aj na najsympatickejší pár Manželských etud dopadla temnota a depresia. Jasné, na konci to vyzerá nádejne, ale, na druhej strane, s takou duševnou poruchou to už asi do konca života nebude med lízať. ()

Reklama

Reklama