Réžia:
Peter BebjakScenár:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrajú:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (viac)Obsahy(1)
Adam Krajňák (T.Maštalír) je otcom rodiny i hlavou kriminálnej skupiny, ktorá pašuje cigarety cez slovensko-ukrajinskú hranicu. V kruhu svojich najbližších zohráva nenahraditeľnú rolu starostlivého dôverníka, ale aj zásadového a nekompromisného vodcu, ktorému ani v rozhodujúcich okamihoch nechýba temperament. Pokojné spolužitie dvoch prelínajúcich sa svetov sa však začne otriasať, keď novovybudovaná hranica Schengenského priestoru spôsobí nárast nervozity z nejasnej budúcnosti. A keď jedna z pašeráckych zásielok stroskotá, spustí sa nezastaviteľná lavína udalostí, počas ktorých bude musieť Krajňák spochybniť svoje vlastné hranice, ktoré doteraz odmietal prekročiť. Réžia Petra Bebjaka vnáša do kriminálneho námetu s prvkami trileru nákazlivú iskru, ktorá ho na míle vzďaľuje od obyčajnej žánrovej zábavy, a odhaľuje univerzálny ľudský príbeh zasadený do prostredia, v ktorom sa prelínajú kultúry, zvyky i životy... (Continental film)
(viac)Videá (2)
Recenzie (317)
║Rozpočet €1,310,000║Tržby Celosvetovo $2,122,000▐ Rok 2017 zažíva taký kino boom ohľadne Slovenských filmov, hlavne tých kde sa riešia politické - korupčné, prevádzačské, pašeráctvo a mafiánske praktiky. Môžem povedať, že na naše pomery ide o slušnú prácu ale stále plávajúcu len v tých priemerných vodách. V určitých úsekoch ide o dosť slušnú prácu ale na celý rozsah to aj tak nestačí, prekvapí až samotný záver kde dej začne konečne niekde smerovať a gradovať. Nečakane sa tu režisér aj pohrá z dôvtipom a snovým zvratom. /videl v kine: 60%/ ()
Bebjak nie je dostatočne kvalitný režisér, aby si mohol dovoliť tak pomalý a depresívny štýl rozprávania. Funkčne dokáže pôsobiť až záverečných 20 minút, kedy už teda prijmete, že sa celý čas na niečo hrajú. Necítil som to z Červeného kapitána, necítil som to takmer ani z Únosu, tu je snaha evidentná. Na zahraničného diváka môže mať nakoniec Čiara podobný efekt ako Hostel alebo Eurotrip. Čečensko v srdci Európy. ()
Celkovo som s filmom spokojný. Poslednej dobe mám pocit, že v slovenskej kinematografii tento rok vychádza veľa drsných a špinavých filmov (samozrejme, sú tu aj výnimky ako napríklad "Všetko Alebo Nič" a "Cuky Luky Film"). Bebjak sa v roku 2015 ukázal ako schopný režisér, keď nám predstavil svoje dielo "Čistič" a v prípade filmu "Čiara" to podľa mňa funguje viac menej podobne. Ak by som sa mal priznať, tak viac som si užil sledovanie "Čističa" než "Čiary." Nie som úplne veľkým fanúšikom gangsterských filmov, no na druhú stranu to vedia na mnohých miestach spraviť zaujímavé inými momentkami. Najlepšie scénky sú v tomto filme podľa mňa 2. Prvá je, keď máme prvé prevádzanie ilegálnych imigrantov a máme tu rovnaké využitie kamery ako v prípade filmu "Saul Fia". Človek má pocit, ako keby aj samotný kameraman bol v akcii a prežíval to, čo všetci ostatní. A rovnako skvelá je scénka medzi Maštalírom a Fialovou, kde mu oznamuje, že musí aj s deťmi odísť. Cítiť v tom obrovské množstvo emócií. Čo sa týka hercov, tak všetci podali slušné výkony, no najviac mi tu sedeli Maštalír a Libezniuk. Obaja tu majú vynikajúce momentky a sú to postavy, ktorých dokážem aj najviac pochopiť. Humor mi miestami úplne nesedel, no padne tu pár pekných hlášok, ktoré stoja za to. Miestami to možno bude pôsobiť jemne rozťahané, no celkovo je tempo filmu okey. S dialógmi som zväčša stotožnený, no miestami mám pocit, že niektorí herci by radšej nadávky nepoužívali. Možno iba môj pocit, no tak som to cítil, keď som ich počúval. Hudba má na začiatku pár mizerných momentov, no potom sa ukáže veľmi schopne a dobre dotvára atmosféru filmu. Som rád, že som film videl, neviem či by som si ho ale pozrel znovu. "Čiara" je podľa mňa film, kde platí - "raz a stačilo." Nie preto, že by bol zlý, no jeho téma nie je príjemné pozeranie. Ale uznávam najmä fakt, že hoci sú mnohé postavy gangsteri, dokážete voči nim prejaviť určité sympatie. A preto v mojich očiach film funguje. Ak zvažujete, či ísť pozrieť, myslím si, že pokojne choďte. Hodnotenie: B ()
Ohromilo mě, jak profesionálně dokážou Slováci natočit kvalitní evropský film. Čiara totiž v mnoha ohledech překonává po filmařské stránce většinu české produkce. S výjimkou ozvučení, ze začátku jsem tomu mumlání vůbec nerozuměl a musel si stáhnout titulky. Se scénářem už je to horší. Dojde na řadu vtipných, i mrazivých momentů a ústřední rodina okolo Adama Krajňáka mi přišla načrtnutá více než zajímavě, ale ač mě film bavil, měl jsem z toho dost neúplný neuspořádaný pocit. Zejména z docela nezvládnutého nepřehledného konce. Každopádně po stránce zasazení dost vostré. Něco málo ze Slovenska jsem už viděl, ale toto je teda solidní balkán. ()
Atmosféru to má hutnou jak mlhu nad rybníčkem Brčálníkem, která je, jak známo, hustá tak, že by se dala krájet. Bohužel ve vydařené atmosféře posloucháme dobrými herci odříkávané hodně podivné dialogy a protože drama, čekáme, že děj začne mít pořádný spád. Celých sto osm minut čekáme. Představitele Adama si umím představit i v dobrém filmu. Rozdělím-li film ostrou čarou na to, co v něm bylo dobré a co průměrné až špatné, zůstane v sekci toho dobrého jen závěrečná píseň, zbytek zůstává za čárou. ()
Galéria (67)
Zaujímavosti (23)
- Film Čiara mal rozpočet 1,3 milióna eur a producentka Wanda Adamík Hrycová zháňala prostriedky na jeho financovanie tri roky. (Karamanlis)
- Za prvý týždeň videlo film v kinách viac ako 110 000 divákov, pričom len počas prvého dňa na Slovensku bolo naň 16 423 divákov. (_Jimmy_)
- Pre producentku Wandu Adamík-Hrycovú téma pašeráctva nebola nová. „Je to téma, s ktorou som vyrastala. Mama je z Uble, takže všetky prázdniny a sviatky som trávila práve tu. Veľmi dôverne poznám tento kraj. Pred štyrmi rokmi som si povedala, že tá téma je naša. Prečo si nepozrieť niečo, čo je naozaj o nás? Ľudia sú tu vášnivejší, chvíľu plačú a chvíľu sa smejú. Intenzívnejšie prežívajú radosť i smútok. A to sa nám vo filme podarilo zachytiť,“ prezradila po predpremiére. (WalterIK7)
Reklama