Reklama

Reklama

Hodina dejepisu

(TV film)
  • Česko Hodina dějepisu (viac)
všetky plagáty
Slovensko, 2013, 59 min

Réžia:

Dušan Trančík

Obsahy(1)

Ako vyzerá hodina dejepisu na slovenských školách a ako na maďarských školách? Čo si o téme Trianonu myslia mladí ľudia ? Dokumentárny film „Hodina dejepisu“ sa pokúša osvetliť zložitosť a perspektívu Maďarsko – slovenských vzťahov, odmýtizovať nepodložené predstavy a názory, slúžiace len na sfanatizovanie voličov či už v Maďarsku, alebo u nás.
Téma „Trianonu“ sa odvíja ako kontrapunkt dvoch výkladov. Maďarského a Česko-slovenského. Stoja proti sebe a ovplyvňujú mladú generáciu, ich vlastenecké predstavy i susedské spolunažívanie. Stretávame hlasy tých, čo majú vyhranený názor.
Ako vyzerá hodina dejepisu na slovenských školách a ako na maďarských školách? Čo si o téme Trianonu myslia mladí ľudia a ako ju vnímajú ?
Maďarský dejepis hovorí o práve na hranice, ktoré boli vytýčené pred viac než tisíc rokmi /roku 896/. Maďari „preliali krv pri obrane kresťanských hodnôt pred inváziou Mongolov a Turkov…" Český a slovenský dejepis naopak dokladá, že to bol práve cisár Ferdinand I., ktorý z pokladnice bohatého Českého kráľovstva financoval stavbu uhorských pohraničných pevností proti Osmanom. Navyše tkz. Ríša sv. Štefana bola od polovice XIX. Storočia nestabilná, mnohé jej regióny žiadali politickú a kultúrnu samostatnosť (Chorvátsko, Slavónia, Vojvodina, Sedmihradsko, Banát) a ani revolúcia v rokoch 1848-49, ani neskoršie Rakúsko – uhorské vyrovnanie v roku 1867 nepotvrdilo, že by sa Maďari boli ochotní deliť s ostatnými národmi Uhorska o slobodu. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (12)

Radko 

všetky recenzie používateľa

Jasné, že každý národ si dejiny interpretuje podľa seba a vydáva to za objektívne videnie minulosti. Dobré vedieť, že zatiaľ dominantný národ takémuto rozdielnemu výkladu nebráni. Sonda do vnímania takto podávanej histórie a z nej vyplývajúcej reflexie súčasnosti z pohľadu mládeže. Sympatické, jasné formulované názory z oboch strán. Zaujímavé (no nie až tak prekvapivé) je, že tak 85% z nich svoju budúcnosť len minimálne spája so Slovenskom. Nič prevratné som sa síce nedozvedel, ale zo sociologicko-dokumentaristického hľadiska je to užitočné zachytenie dobových názorov z pohľadu mládežníkov. ()

Jordan 

všetky recenzie používateľa

je dobré, že vznikol takýto dokument s touto témou spracovanou takto; je to ďalší dôležitý dokument, akých v posledných rokoch na slovensku vzniká čoraz viac; ()

Arsenal83 

všetky recenzie používateľa

Takto má vyzerať skutočná hodina dejepisu a nielen pred kamerami. Pod vedením učiteľa treba nechať študentov premýšľať a názormi sa zapájať. Hneď je to potom zábavnejšie pre obe strany. Suché memorovanie dát nikoho nezaujme. Dokument nám ukázal aj obrovské rozdiely vo výklade dejín na maďarskej a slovenskej strane. S úplnou objektivitou môžem povedať, že len málo národov má tak fabulovaný výklad dejín ako Maďari. Uznávajú osobnosti, ktoré nikdy Maďarmi ani neboli (Korvín, Košút, Petrovič), vymysleli si ranostredoveké dejiny tak aby im pasovali do ich videnia sveta, tých falzifikátov je nadmieru veľa až do 20. storočia. A takisto sa len šokujúco pozerám, že ani 100 rokov po Trianone sa oni nemienia s ním zmieriť napriek tomu, že sú to časy dávno minulé, dnes ich už nijak neovplyvňujú a navyše ich od neho delí ďalšia prehraná svetová vojna, 40 rokov socializmu a 30 rokov demokracie. Myslím, že je už čas pozerať sa dopredu. ()

Hamaradža 

všetky recenzie používateľa

Téma trianonu nie je nezaujímavá (a padne tu k nej pár dobrých argumentov), ale takáto televízna forma s neveľkou výpovednou hodnotou nemá šancu utiahnuť stopáž 60 minút. 2,5* ()

Stegman 

všetky recenzie používateľa

Jestli si dokument kladl za úkol ukázat, jak mladí lidé uvažují, tak se to povedlo. Člověk (rozuměj - Čech :)) teď dovede líp pochopit, na jakých otázkách vznikají třenice mezi Slováky a Maďary. Nedal se dokument ale využít ještě k navození platnějších otázek? Takhle hodina dějepisu vyznívá jako pouhá zápasnická aréna, v níž je učitel přítomen jen proto, aby mezi žáky nedocházelo k podpásovkám. Učitel by přitom mohl zasáhnout a ty "podunajské spory" zasadit do širších souvislostí. Vyhrocená atmosféra v té třídě k tomu přímo vybízela. Bohužel ale zazvonil zvonec... ________________________ Pokračovali na těch školách v debatě příští hodinu? Tipuju, že ne. Většina třídy se nejspíš s proběhlou debatou spokojila, přestože/protože v ní zazněly jen obvyklé fráze a "argumenty" z médií či od rodičů. Já osobně bych se ale za natočení 2. dílu přimlouval. Mělo by se ukázat, že pořádná hodina dějepisu může přispět k názorovému zformování studenta a jeho identity (a ne ho jen zahltit argumenty protistran). ()

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Hodina dejepisu za mojich čias vyzerala celkom ináč, tu si študenti vyjadrujú svoj názor na vec, je to dialóg a celkom zaujímavý. A keď sa to na záver medzi dievčatami vyostrí, tak je to aj zábavné. Škoda toho zvončeka, ktorý všetko ukončil v najlepšom. Obdivujem, že deti, hoci staršie, dokážu pochopiteľne a jasne sformulovať svoj názor, nekoktať pri tom pred kamerou a celý film tak aj vďaka nim vyznie profesionálne. ()

palo272 

všetky recenzie používateľa

Nebyť toho, že sa režisér potreboval pripomenúť ako niekdajší tvorca hraného filmu pre mňa zdrvujúcimi hranými sekvenciami, ide o mierne nadpriemerný TV dokument s dobrou témou a s vyváženým priestorom pre obe argumentujúce (niekedy "argumentujúce") strany. ()

el.zapikano 

všetky recenzie používateľa

Presne takto si predstavujem slovensko - maďarský dialóg. Rozprávať sa o rozdielnych názoroch, vypočuť si druhú stranu a snažiť sa ju pochopiť. Bodaj by sa takýchto dokumentov točilo viac. Filmu by som vytkol snáď len menší priestor na vyjadrenie sa študentov z Maďarska. Záver bol neproporcionálne venovaný takmer len slovenským študentom. (STV2) ()

Reklama

Reklama