Reklama

Reklama

Obrana a ochrana

(festivalový názov)
  • Česko Cizinec (festivalový názov) (viac)
Trailer

Obsahy(1)

Smrť starého priateľa dostáva Slavka do dilemy. Nie je si istý, či on, Chorvát, by mal ísť na pohreb v moslimskej časti Mostaru. Na jednej strane má pocit, že je to jeho povinnosť, na druhej sa obáva nepriateľských reakcií od svojej vlastnej komunity. Jeho žena je nahnevaná a jeho syn má už pokrk jeho otrepaných monológov. V rozpore jeden s druhým a rozorvaný všadeprítomným rozdeľovaním, Slavko a jeho mesto majú niečo spoločné. Príbeh vychádza z faktu, že takmer dve desaťročia po vojne ostáva mesto Mostar stále rozdelené. Film rozpráva pôsobivý príbeh každodenného života v roztrieštenej spoločnosti a vo svete, kde paranoja, komédia a dráma existujú popri sebe. Je to tiež bystrý psychologický portrét muža, ktorý je prinútený prekročiť neviditeľnú líniu, ktorá rozdeľuje dve komunity toho istého mesta. (IFF Bratislava)

(viac)

Videá (1)

Trailer

Recenzie (2)

drackula 

všetky recenzie používateľa

Neschopnosť vysporiadať sa s vojnovými traumami bude pre balkánsku kinematografiu pravdepodobne ešte na dlho vyhľadávanou témou. Film Obrana a ochrana sa zameral na zdanlivú maličkosť, akou je návšteva pohrebu svojho kamaráta a morálne dilemy, ktoré musí riešiť človek, ktorý nevie ako sa v tejto situácii zachovať, keďže nechce patriť k "tým druhým". Veľmi zaujímavé bolo sledovať mladú generáciu, ktorá sa snaží tieto predsudky zmazávať a chce žiť normálne a nie ako počas vojny. Film v istých momentoch pripomína skôr dokument a niesom si ale istý, či je to plus alebo mínus. Príbeh strieda zaujímavé momenty a momenty nudné a tak nieje zážitok taký intenzívny. Človek, ktorý niečo podobné nezažil, sa pravdepodobne nevie dostatočne vcítiť do deja. Celkovo ma film trošku sklamal a myslím si, že sa dala táto téma uchopiť aj trošku inak. 40% IFF Bratislava 2013 ()

dzira 

všetky recenzie používateľa

Formou mi tento snímet připomíná snímky, které kritika začala házet do pytle s označením rumunská nová vlna. Možná, že si tvůrci filmu řekli, že když s takovýmto způsobem vyprávění mohli udělat díru do světa Rumuni, proč by se to nemohlo podařit v Bosně. Ale ono to asi bude jinak, protože podobný styl mají i další snímky vzniklé v ex-yu prostředí. Podobné výrazové prostředky nedávno použil (a dle přijetí na festivalech úspěšně) i Jelčičův bosenský kolega Danis Tanović ve filmu Epizoda u životu berača željeza. Když už jsem u těch přirovnávání, tak mne napadá vzpomenout třeba také starší film Kod amidze Idriza Pjera Žalici natočený v roce 2004 (tedy právě v době nástupu rumunské nové vlny). A takto bych mohl vzpomínat a srovnávat dále. Zdá se, že bosenská kinematografie (i když tento film je asi víc chorvatský) jde po roce 2000 odbobnou cestou, jako ta rumunská. Domnívám se, že tento film není zacílen na běžného diváka v Bosně a Hercegovině (kde se odehrává), ale především na evropské festivalové publikum. Obecně však má co nabídnout kterémukoli vnímavému divákovi. Poukazuje na situaci v Mostaru, který i po obnovení slavného mostu zůstává stále rozděleným městem. ()

Reklama

Galéria (15)

Reklama

Reklama