Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Televízny film z baníckeho prostredia ukazuje tragické vyústenie nenávisti medzi bratmi, nakrútený podľa divadelnej hry J.Barča-Ivana. Matka, jednoduchá žena, má neobyčajnú schopnosť predvídať udalosti dopredu. Celý život pasívne prijíma svoj osud. Napriek tomu, že vie, čo čaká jej najbližších a ju, nepostaví sa mu. Až keď vidí tragický konflikt medzi svojimi synmi, rozhodne sa mu zabrániť. Jedného syna pošle do cudziny. Druhý, agresívnejší, mu zatiaľ vezme celý majetok a preberie mu i dievča. Keď sa mladší vráti domov, chce späť, čo mu patrí. Po hádkach ho chce starší brat zabiť. Matka zhasne svetlo a nastaví svoje telo. Syn zabije matku. Ale v tej chvíli akoby sa matkina dobrota prevtelila do mladšieho syna. Rozhodne sa ustúpiť, tak ako vždy ustúpila matka. Synovia sa nad matkiným mŕtvym telom pomeria... Postavu ženy - matky stvárnila herečka, ktorá za polstoročie svojej profesionálnej cesty vytvorila rad nezabudnuteľných dramatických postáv na javisku v divadle, vo filme, televízii, či v rozhlase - Viera Strnisková. Výnimočná herečka napĺňa svoju dramatickú postavu osobnostnou charizmou a sugestivitou autentického stvárnenia. (oficiálny text distribútora)

(viac)

Recenzie (17)

tron 

všetky recenzie používateľa

"Do kostola nech ho vodí niekto iný." Čiernobiela televízna adaptácia divadelnej hry J. Barča-Ivana v réžii Martina Ťapáka (Kubo, živý bič). Muž (Štefan Kvietik) sa vracia z Ameriky, kde chcel zarobiť, ale nakoniec bol rád, keď sa mal za čo vrátiť domov. V rodnej dedine ho čaká starostlivá, citlivá, pasívna mama (Viera Strnisková) a starší brat (odjakživa môj obľúbený Ivan Rajniak), s ktorým už v detstve mali zlé vzťahy. ()

misterz 

všetky recenzie používateľa

Jedno sa režisérovi musí uznať, a síce zmysel pre dokonalé vyobrazenie dobových reálií, ktoré tu bolo jednoducho úchvatné. Myslelo sa aj na detaily, napríklad onikanie, kostýmy bez chybičiek a pod. Tiež sa tomu ľúbostnému trojuholníku podarilo dať rozmer tragiky priam až s baladickým nádychom. Oceňujem aj atmosféru, najmä čo sa týka dialógov v dome oboch bratov. Jediné čo by som vytkol je do očí bijúci vekový nesúlad medzi matkou a jej synmi. Strnisková by sa totiž skôr hodila za ich sestru. Miesto nej by som si radšej predstavil nejakú staršiu ženu, niečo ako herečku v Babičke. Jendoducho mi tam nezapasovala. A Kvietik nemusel byť až tak pasívny. Osobne by som veľa vecí riešil inak. Silný nadpriemer. 85/100 ()

Reklama

Autogram 

všetky recenzie používateľa

Zlá predtucha a nevraživosť dvoch bratov. Už v klasickej slovenskej literatúre sa objavil motív, ako zvrátiť nezvratný osud. Rajniak je v úlohe nešťastného zhrdeného brata výborný a zatieňuje možno aj svoju filmovú matku. Do jednej miestnosti dedinskej chalupy sa podarilo vtesnať toľko drámy, že sa tam ledva pomestila. –––– Tu som pánom ja! Ak nebudem mať oboch synov, nechcem ani jedného! –––– How do you do, mister Pavlik. – Žena aj deti alright, len kmotor je son of o bitch. ()

nascendi 

všetky recenzie používateľa

Netuším, či bol tento film uvádzaný v rámci tzv. bratislavských pondelkov, ale ak áno, potom je ich dôstojným predstaviteľom. Vôbec nepoznám dielo Barč-Ivana a k tejto televíznej klasike som pristupoval opatrne, lebo k slovenskej klasike tak zvyknem. O hereckej trojke sa netreba rozpisovať, boli skvelí. Atmosféra v izbietke bola ťažká na nevydržanie, dialógy boli autentické, onikanie ma vrátilo do čias detstva. Scény z dedinskej krčmy sa príliš nevydarili, ale celkový dojem to neohrozilo, takže ak sa ma niekto opýta na slovenskú televíznu klasiku, určite na Matku nezabudnem. ()

ripo 

všetky recenzie používateľa

Tak toto je tá stará dobrá slovenská klasika. Vyšperkované dramatické charaktery , výborné obsadenie aj napriek komornosti príbehu. Už samotná divadelná hra bola silná svojim tragickým príbehom a televízne spracovanie Martina Ťapáka len pomohlo k tomu, aby sa táto, teraz už polozabudnutá hra dostala aj na obrazovky .... ()

Galéria (1)

Reklama

Reklama