Réžia:
Miloslav LutherKamera:
Dodo ŠimončičHudba:
Svetozár ŠtúrHrajú:
Ľudovít Greššo, Mária Markovičová, Ján Greššo, Jana Plichtová, Peter Bzdúch, Ľudovít Króner, Miloš Radošínský, Ivan Minarčíny, Vladimír Kostovič, Oľga Vronská, Anton ŽivčicObsahy(1)
Televízny film vznikol na motívy poviedok klasika slovenskej literatúry Jozefa Gregora - Tajovského. Starý včelár prináša sugestívne zamyslenie sa nad čistou dušou statočného prostého človeka, ktorý sa usiluje žiť čestne a nesebecky. Jeho vzťah k poriadku sveta a prírody odráža i jeho vzťah k ľuďom a životnú harmóniu dosahuje svojou schopnosťou žiť v súlade so svojím svedomím a mravnými zásadami. Režisér Miloslav Luther vytvoril na báze krehkej poviedky dramatické dielo plné poézie a nezabudnuteľných obrazov. (oficiálny text distribútora)
(viac)Recenzie (17)
Veľmi jednoduchý konflikt vo filme, medzi starou a novou generáciou, ale ten sa mi nezdal ako to hlavné. Láska ku včelám až za hrob, tú si starostlivosť o ne vyžaduje, a je otázkou ich prežitia, či túto starostlivosť má kto zdediť. Dlhé pasáže bez slov, iba ťažká a neustála dedinská práca okolo hospodárstva, zdalo sa mi vo filme na môj vkus trochu málo príbehu. ()
Také hrané Obrazy starého sveta. Nejaký konflikt je tu skôr vo všeobecnejšej rovine, akoby sa niečo dramatické odohrávalo medzi postavami. Najdramatickejšia scéna je snáď tá, kedy včelár odíde od stola, pretože žena nedala najesť koňovi. Tak ma pri tomto a ďalších mnohých filmoch o zániku starého sveta napadlo, že sa jedná skôr o generačný problém každej doby, ako keby sme mali vytýčiť nejakú špecifickú dobu, kedy bola tá zmena najmarkantnejšia. Ale to je asi každému jasné. ()
Co bych chtěl vyzdvihnout jako první, to je vizuální stránka. Každý záběr, který zachycuje těžkou zemědělsku práci na vesnici, tak činí do sebemenšího detailu. Nejen dřinu na rozbahněném poli či dvoře (kde jsem to bláto cítil na nohách i v pohodlí gauče), ale i všechny přípravy. Nebo na začátku, co všechno ještě hospodyně udělala při cestě z chlíva, kde už měla v podstatě hotovo, do světnice. Příběh samotný nijak nosný není. Syn pořídí koně i přes nesouhlas starého otce, který je ale svým postojem překážkou toho, aby se grunt rozvíjel a práce šla synům lépe od ruky. Vlastně je to sobecké s ohledem na to, že on už na poli nepracuje. Jenže divák nedostane nějaké vypjaté emoce, naopak, všechny dialogy jsou zvláštním způsobem zcela odosobněné, dokonce i ty, kdy děda zaučuje vnuka u včel. Snahou tvůrců tak evidentně je důraz na to, co je v jiných filmech až ve druhém až třetím plánu. A co vlastně ani nedokážu popsat. Ten film je zvláštní, ale svou dokonale realistickou vizuální stránkou dokonalý. ()
Príbeh o kolobehu prírody. Staré odchádza, aby nové mohlo žiť. A keď že i ľudia sú súčasťou prírody, stará generácia odchádza spolu so svojím spôsobom života a mladá preberá žezlo bytia, s novým pohľadom na svet. Detailná kamera Doda Šimončiča, napr. navreté žily koňa pri oraní, akoby vťahovala diváka hlbšie do príbehu a má pocit, že je jeho súčasťou. Však aj sme súčasťou veľkého príbehu zvaného život. ()
,,AKO HUČIA!" ,,ČOBY HUČALI, TRÚBIA NA MALÝCH TRÚBKACH." __ Keď ja som toho Tajovského nemusel už od čias povinného čítania na základnej škole - bolo to nudné, nezrozumiteľné svojimi archaizmami, navyše zasadené do doby a prostredia, ktoré už takmer nikoho nezaujímajú. Hodinový televízny film je na tom v mnohom podobne - čerpá z viacerých poviedok, no priveľa sa v ňou neudeje. Z dnešného pohľadu ma zaujal najmä tým, že v čase jeho nakrúcania bola daná doba len 70 rokov vzdialenou realitou. Ďalej stoja ešte za zmienku miestami zaujímavá hudba, zobrazenie rôznych rituálov a po technickej stránke dobre zostrihané posledné tri scény + účasť otca a syna Greššovcov. Vďaka krátkej stopáži stojí film určite za videnie, aj keby ste jeho pozretím neboli výraznejšie poznačený. (205. hodnotenie, 16. komentár k filmu) ()
Galéria (3)
Fotka © Slovenská televízia
Reklama