Reklama

Reklama

Neodoslaný list

  • Československo Neodeslaný dopis (viac)

Obsahy(1)

Po úspechu  filmu Žeriavy tiahnu (1957), ktorý v svojej dobe ohúril celý svet svojimi avantgardnými prvkami vo filmovej reči a v neposlednom rade uspel aj na festivale v Cannes, naďalej pokračovala spolupráca medzi režisérom Michailom Kalatozovom a kameramanom Sergejom Urusevskym. Ich nasledujúci film Neodoslaný dopis (1959) je existenciálnou dobrodružnou drámou o osude štyroch geológov, troch mužov a jednej ženy, hľadajúcich diamanty v sibírskej tajge. Radosť z  úspešného nálezu vystrieda katastrofa veľkého požiaru lesa, ktorý ich odreže od jedla aj lodí. Ich jedinou šancou na prežitie je únik k rieke a dopomôcť im k tomu môže už len túžba po živote. Pomalé tempo, precízne riešené dlhé kamerové jazdy či spektakulárna hudba Nikolaia Kryukova dávajú možnosť nielen precítiť psychické stavy postáv, ale aj zachytiť čas a priestor v stáze. Psychologicky bravúrne tu je vykreslená beznádej, strach či sexuálna frustrácia postav, zahraných skvelými hercami, medzi ktorými vyniká talentovaná Taťjana Samojlova. Na prvý pohľad banálny príbeh Valeri Osipova sa vďaka tejto progresívnej forme zapísal do dejín nielen sovietskej kinematografie.
Hypnotický a duchovný rozmer atmosféry Neodoslaného dopisu si všimol aj Andrej Tarkovskij, ktorý sa filmom inšpiroval pri nakrúcaní jeho kultového snímku Stalker (1979). (jaklee)

(viac)

Recenzie (31)

Foma 

všetky recenzie používateľa

Když si odmyslíme tu nutnou "ideologickou" zabarvenost, která mimochodem neni tak strašná, je tam i dost nenápadný kritiky, tak o čem film je? O tom nikdy to nevzdat, což je samo o sobě dost. Můžeme si myslet, že to je komunistická propaganda, a je to i pravda, ale přesto za tim všim jde o to nevzdávat se. A díky tomu Rusové přežili a přežijou všechno :-), navzdory všem Stalinům, Putinům, církvi, Mongolům atd. I když to někdy musí strašně bolet. Záverečná "plavba" na voru po sibiřskej řece mluví za vše a je ohromně silná. Tohle je jeden z těch filmů, kterej i za několik dnů, tejdnů, v nás pořád rezonuje a inspiruje. Ehm, mně se to tedy tak stalo :-). Rozebírat film snad ani nemá cenu, obrazová stránka u Kalatozova tradičně skvělá, velkým plusem a dalším "hercem" je příroda Sibiře. Ostatní herci spíš expresivní, ale uvěřitelní, prostě dobrý. ()

fragre 

všetky recenzie používateľa

Kamera Sergeje Urusevského mne zase dostala. Musel jsem neustále obdivovat výtvarnou stránku filmu (na níž má jistě svůj podíl i tajga) dokonce i v drsných scénách umírání jednotlivých hrdinů. Autoři filmu jistě se museli popasovat s dobovým ideologickým rámcem, ale vyřešili to dobře v intencích veršů jednoho klasika: ..." dělník je smrtelný / práce je živá...", takže to nevyznívá tak propagandisticky. Ideologicky však byli jistě limitováni, ale zase si mohli dovolit tu tvůrčí svobodu, že nechali umřít i takové hrdiny, jichž smrt by byla v dobové hollywoodské produkci naprosto nemyslitelná, protože bez hepyendu klesá komerční potenciál. Prostě, ty hranice tvůrčí svobody jsou různé. --- Jinak, přál bych si, aby tento tvůrčí kolektiv natočil nějaký film podle povídek Jacka Londona z dálného Severu. Dovedu si přesdatvit, že tito by třeba takovou Lásku k životu natočili naprosto skvěle a v duchu autorova záměru. ()

Reklama

Radko 

všetky recenzie používateľa

Pôsobivá dráma geologickej výpravy, hľadajúcej uprostred sibírskej tajgy perspektívne ložisko diamantov. V súboji s krutou prírodou dostane každý zo štvorice tvrdo zabrať. Expresívne zábery zúfalého hľadania ložiska, množiacich sa konfliktov a najmä zúfalého boja s rozsiahlym lesným požiarom a nefungujúcou vysielačkou. Dokopy umelecky uhrančivé dobrodružstvo o priekopníckych vedeckých prospektoroch, ktorých práca bola sčasti vedecká, sčasti tvrdo robotnícka a z veľkej časti zúfalým bojom o prežitie. Poznámka: Na umeleckej presvedčivosti deja a filmu samotného mal nemalý podiel aj undergroundový spisovateľ Venedikt Vasilijevič Jerofejev, inak takto autor alkoholickej Biblie Moskva-Petušky. Sám sa zúčastnil viacerých geologických expedícií, z účasti ktorých poskytol ako hlavný konzultant filmu režisérovi a aktérom cenné rady. ()

kobejn 

všetky recenzie používateľa

Epické, velkolepé, úžasné. Jen jsem žasnul, že je něco takový možný natočit. Je to trochu jako Revenant, i když todle je mnohem, mnohem lepší, velkolepější a působivější. V Revenantovi je toho spoustu jen na efekt. Todle působilo naprosto ryze, skutečně, přitom neskutečně úžasně natočeno. Kalatozov s Urusevskym byli Great Masters. ()

Anderton 

všetky recenzie používateľa

Áno, polovica úspechu je neuveriteľná kamera legendárneho Sergeja Urusevskija. Klasický prírodný survival, kde ani netreba vlkov, úplne stačí odľahlá tajga a nepriazeň počasia. Milostné línie sú trochu nadbytočné, úplne mimo vyznievajú aj reči o oddanosti Sajuzu, keď sú postavy na pokraji vysilenia. Možno aj preto občas vystrkuje rožteky nuda. O tom ale rozhodne tento film nie je. Film by sa dal rozdeliť na tri časti, "klasická" prírodná scenéria, kde dominuje voda, požiar a na koniec sneh. Najviac ma dostala tým pádom podľa vlastných preferencií záverečná pasáž a rozhodne som nečakal, akým nekompromisným spôsobom bude scenár narábať s postavami. ()

Galéria (35)

Reklama

Reklama