Réžia:
Peter BebjakScenár:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrajú:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (viac)VOD (4)
Obsahy(1)
Adam Krajňák (T.Maštalír) je otcom rodiny i hlavou kriminálnej skupiny, ktorá pašuje cigarety cez slovensko-ukrajinskú hranicu. V kruhu svojich najbližších zohráva nenahraditeľnú rolu starostlivého dôverníka, ale aj zásadového a nekompromisného vodcu, ktorému ani v rozhodujúcich okamihoch nechýba temperament. Pokojné spolužitie dvoch prelínajúcich sa svetov sa však začne otriasať, keď novovybudovaná hranica Schengenského priestoru spôsobí nárast nervozity z nejasnej budúcnosti. A keď jedna z pašeráckych zásielok stroskotá, spustí sa nezastaviteľná lavína udalostí, počas ktorých bude musieť Krajňák spochybniť svoje vlastné hranice, ktoré doteraz odmietal prekročiť. Réžia Petra Bebjaka vnáša do kriminálneho námetu s prvkami trileru nákazlivú iskru, ktorá ho na míle vzďaľuje od obyčajnej žánrovej zábavy, a odhaľuje univerzálny ľudský príbeh zasadený do prostredia, v ktorom sa prelínajú kultúry, zvyky i životy... (Continental film)
(viac)Videá (2)
Recenzie (317)
Na slovenské pomery ide o nadpriemernú drámu, ktorá ulahodí oku konzumného aj náročnejšieho diváka. Zachytáva obdobie, ktoré bolo pred pár rokmi silnou a významnou témou. Udalosť vstupu do Schengenského priestoru. Príbeh rozpráva skupinke pašerákov cigariet. Vďaka Schengenu prichádzajú o "prácu". Aby si zarobili, budú musieť začať cez hranice pašovať iné látky. A to pre šéfa gangu nie je morálne prístupné. Ide o celkom chladnú drámu, talé môžem. No vadilo mi neustále prelínanie jazykov. Nemal som k tomu titulky a po Ukrajinsky neviem ani ceknúť, takže mi toho dosť unikalo. Inak chválim. Kvôli tvorcom ako bebjak, sa Slovenský film dostal do normálu. ()
Celkovo som s filmom spokojný. Poslednej dobe mám pocit, že v slovenskej kinematografii tento rok vychádza veľa drsných a špinavých filmov (samozrejme, sú tu aj výnimky ako napríklad "Všetko Alebo Nič" a "Cuky Luky Film"). Bebjak sa v roku 2015 ukázal ako schopný režisér, keď nám predstavil svoje dielo "Čistič" a v prípade filmu "Čiara" to podľa mňa funguje viac menej podobne. Ak by som sa mal priznať, tak viac som si užil sledovanie "Čističa" než "Čiary." Nie som úplne veľkým fanúšikom gangsterských filmov, no na druhú stranu to vedia na mnohých miestach spraviť zaujímavé inými momentkami. Najlepšie scénky sú v tomto filme podľa mňa 2. Prvá je, keď máme prvé prevádzanie ilegálnych imigrantov a máme tu rovnaké využitie kamery ako v prípade filmu "Saul Fia". Človek má pocit, ako keby aj samotný kameraman bol v akcii a prežíval to, čo všetci ostatní. A rovnako skvelá je scénka medzi Maštalírom a Fialovou, kde mu oznamuje, že musí aj s deťmi odísť. Cítiť v tom obrovské množstvo emócií. Čo sa týka hercov, tak všetci podali slušné výkony, no najviac mi tu sedeli Maštalír a Libezniuk. Obaja tu majú vynikajúce momentky a sú to postavy, ktorých dokážem aj najviac pochopiť. Humor mi miestami úplne nesedel, no padne tu pár pekných hlášok, ktoré stoja za to. Miestami to možno bude pôsobiť jemne rozťahané, no celkovo je tempo filmu okey. S dialógmi som zväčša stotožnený, no miestami mám pocit, že niektorí herci by radšej nadávky nepoužívali. Možno iba môj pocit, no tak som to cítil, keď som ich počúval. Hudba má na začiatku pár mizerných momentov, no potom sa ukáže veľmi schopne a dobre dotvára atmosféru filmu. Som rád, že som film videl, neviem či by som si ho ale pozrel znovu. "Čiara" je podľa mňa film, kde platí - "raz a stačilo." Nie preto, že by bol zlý, no jeho téma nie je príjemné pozeranie. Ale uznávam najmä fakt, že hoci sú mnohé postavy gangsteri, dokážete voči nim prejaviť určité sympatie. A preto v mojich očiach film funguje. Ak zvažujete, či ísť pozrieť, myslím si, že pokojne choďte. Hodnotenie: B ()
Slováci se rozhodli, že natočí svojeho Pitbulla, ale aby ta inspirace nebyla tak do očí bijící, tak to uchopili více seriózně (jakože na vážno).. Výsledek je poloPitbull, který sice není ani dost pitbuloidně nadsazený a vtipný, ani dost Gomorroidně syrový ... Pořád to ale stačí na to aby to vyzrdcadlilo impotenci českého filmu.. ()
Jeden z těch filmů, díky kterým loni dala slovenská kinematografie té české docela výrazně na prdel. Čára není bez chyb a občas trpí nepřehlédnutelnou žánrovou rozháraností, ale zároveň je po režijní stánce nesmírně nápaditá, má atmosféru a troufám si tvrdit, že obstojí i v širším evropském kontextu. 75 % ()
Hutná dráma s parádnym vystihnutím geografického miesta a jeho sociálnej kultúry (Slovensko je proste "severný balkán"). Hlavne vďaka skvelej kamere a hudbe. Rozpracovanie postáv za touto formálnou stránkou trochu zaostáva, niektoré konflikty a vzťahové súvislosti by potrebovali dokresliť, no pre výsledný, pomerne temný zážitok z filmu je dostačujúce. ()
Galéria (67)
Zaujímavosti (23)
- Režisér Peter Bebjak sa na margo úspechu vyjadril: „Priznám sa, že som nečakal, že z toho bude až taký boom, ale veľmi sa z toho tešíme. Našim prvotným cieľom bolo nakrútiť film, ktorý by bol nielen divácky úspešný, ale mal v sebe aj artovú stránku, aby zaujal diváka, ktorý si film pozrie v kine, ale oslovil aj festivaly.“ (WalterIK7)
- Film prilákal do kín spolu takmer 330 000 divákov a jeho tržby sa vyšplhali na približne 1 750 000 €. Vďaka tomu sa stal dovtedy najúspešnejším slovenským filmom. (Jard)
- Emília Vášáryová (Anna Krajňáková) a Andy Hryc (Peter Bernard) boli tvorcami filmu oslovení a obsadení priamo, všetky ostatné postavy sa obsadzovali na základe castingov. Castingy na ukrajinských hercov prebehli v Kyjeve. (Karamanlis)
Reklama