Réžia:
Peter BebjakScenár:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrajú:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (viac)VOD (3)
Obsahy(1)
Adam Krajňák (T.Maštalír) je otcom rodiny i hlavou kriminálnej skupiny, ktorá pašuje cigarety cez slovensko-ukrajinskú hranicu. V kruhu svojich najbližších zohráva nenahraditeľnú rolu starostlivého dôverníka, ale aj zásadového a nekompromisného vodcu, ktorému ani v rozhodujúcich okamihoch nechýba temperament. Pokojné spolužitie dvoch prelínajúcich sa svetov sa však začne otriasať, keď novovybudovaná hranica Schengenského priestoru spôsobí nárast nervozity z nejasnej budúcnosti. A keď jedna z pašeráckych zásielok stroskotá, spustí sa nezastaviteľná lavína udalostí, počas ktorých bude musieť Krajňák spochybniť svoje vlastné hranice, ktoré doteraz odmietal prekročiť. Réžia Petra Bebjaka vnáša do kriminálneho námetu s prvkami trileru nákazlivú iskru, ktorá ho na míle vzďaľuje od obyčajnej žánrovej zábavy, a odhaľuje univerzálny ľudský príbeh zasadený do prostredia, v ktorom sa prelínajú kultúry, zvyky i životy... (Continental film)
(viac)Videá (2)
Recenzie (317)
Nejlepší slovenský film poslední doby. S hranicí Ubľa - Velykyj Bereznyj mám osobní zkušenost z roku 2005, autíčka tam přijížděla, celníci si s řidiči tiskli ruce a papírky měnily majitele. Po technické stránce nutno vyzdvihnout kameru, některé záběry jsou skutečně perfektní, seděla i hudba, skvělé lokace. A Tomáš Maštalír s vousy a dohola je nejmužnějším slovenským hercem a jeho postavu jsem mu fakt žral. Ten konec je trochu mnohoznačný. Andrej Hryc vypadá posledních 30 let stejně. Erotika (Zuzana Fialová, Kristína Kanátová). Překvapilo, líbilo. 4,5* ()
Film, ktorý Slovensko potrebuje ako soľ - kvalitne natočený, 100% autenticita, skvelý scenár, herci... navyše sa mi veľmi páči lokácia, tá špina a mafiánske praktiky pretrvajú dodnes, kto vyrastal a býva blízko ukrajinských hraníc (ako ja) to pociťuje doslova. Bebjak sa každým rokom zlepšuje, v socialno-reflexívnych vodách je ako doma. ()
Celkovo som s filmom spokojný. Poslednej dobe mám pocit, že v slovenskej kinematografii tento rok vychádza veľa drsných a špinavých filmov (samozrejme, sú tu aj výnimky ako napríklad "Všetko Alebo Nič" a "Cuky Luky Film"). Bebjak sa v roku 2015 ukázal ako schopný režisér, keď nám predstavil svoje dielo "Čistič" a v prípade filmu "Čiara" to podľa mňa funguje viac menej podobne. Ak by som sa mal priznať, tak viac som si užil sledovanie "Čističa" než "Čiary." Nie som úplne veľkým fanúšikom gangsterských filmov, no na druhú stranu to vedia na mnohých miestach spraviť zaujímavé inými momentkami. Najlepšie scénky sú v tomto filme podľa mňa 2. Prvá je, keď máme prvé prevádzanie ilegálnych imigrantov a máme tu rovnaké využitie kamery ako v prípade filmu "Saul Fia". Človek má pocit, ako keby aj samotný kameraman bol v akcii a prežíval to, čo všetci ostatní. A rovnako skvelá je scénka medzi Maštalírom a Fialovou, kde mu oznamuje, že musí aj s deťmi odísť. Cítiť v tom obrovské množstvo emócií. Čo sa týka hercov, tak všetci podali slušné výkony, no najviac mi tu sedeli Maštalír a Libezniuk. Obaja tu majú vynikajúce momentky a sú to postavy, ktorých dokážem aj najviac pochopiť. Humor mi miestami úplne nesedel, no padne tu pár pekných hlášok, ktoré stoja za to. Miestami to možno bude pôsobiť jemne rozťahané, no celkovo je tempo filmu okey. S dialógmi som zväčša stotožnený, no miestami mám pocit, že niektorí herci by radšej nadávky nepoužívali. Možno iba môj pocit, no tak som to cítil, keď som ich počúval. Hudba má na začiatku pár mizerných momentov, no potom sa ukáže veľmi schopne a dobre dotvára atmosféru filmu. Som rád, že som film videl, neviem či by som si ho ale pozrel znovu. "Čiara" je podľa mňa film, kde platí - "raz a stačilo." Nie preto, že by bol zlý, no jeho téma nie je príjemné pozeranie. Ale uznávam najmä fakt, že hoci sú mnohé postavy gangsteri, dokážete voči nim prejaviť určité sympatie. A preto v mojich očiach film funguje. Ak zvažujete, či ísť pozrieť, myslím si, že pokojne choďte. Hodnotenie: B ()
Bebjak nie je dostatočne kvalitný režisér, aby si mohol dovoliť tak pomalý a depresívny štýl rozprávania. Funkčne dokáže pôsobiť až záverečných 20 minút, kedy už teda prijmete, že sa celý čas na niečo hrajú. Necítil som to z Červeného kapitána, necítil som to takmer ani z Únosu, tu je snaha evidentná. Na zahraničného diváka môže mať nakoniec Čiara podobný efekt ako Hostel alebo Eurotrip. Čečensko v srdci Európy. ()
Pašerácké drama z celkem exotických lokací, viděno očima Středo- či Západoevropana. To spojení ,,balkánské" formy a slovensko-ukrajinského obsahu mi popravdě nepřipadá moc šťastné, i když jeho smysl chápu, atmosférou se tyhle dvě lokality (alespoň při pohledu zvenku) trochu podobají...mne ale balkánsky laděná hudba a rozvernější pasáže vlastně dost rušily...takové plané hraní si na Emira Kusturicu, který je ovšem režisérsky a umělecky úplně jinde... ()
Galéria (67)
Zaujímavosti (23)
- Původním představitelem Adama Krajňáka měl být Alexander Bárta. V rámci první fáze natáčení s ním vzniklo několik scén. Po pauze vynucené nedostatkem financí musel být z důvodu nedostatku času přeobsazen. (klukluka)
- Ústredná pieseň "Hej, sokoly!" (Хей, соколи), ktorú naspievali I.M.T. Smile a Ondrej Kandráč, je tradičnou ukrajinsko - poľskou piesňou. Za autora je považovaný poľský básnik a skladateľ Tomasz Padura. (vlads)
- Scény topenia ľudí boli natočené v Českej republike, pri Mikulove. Išlo o bývalý kameňolom. V jednej polovici je voda po kolená, v druhej má 15-metrovú hĺbku. Voda bola čistá preto, lebo bola zima. (tetaElla)
Reklama